Gå til sidens hovedinnhold

Telia leter fortsatt etter årsaken: - Arbeidet har høy prioritet

Telia leter fortsatt etter årsaken til at mange kunder mistet nettet.

Mandag kveld forsvant nettforbindelsen til Telia-kunder over hele landet. Telia har ikke avklart ennå verken hva som utløste problemene eller hvor mange som ble rammet.

- Vi hadde dessverre problemer med fastnettet vårt i går kveld, og vi beklager så mye til alle berørte kunder, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde til Nettavisen.

Les også: Intern feil førte til at Facebooks plattformer var nede i seks timer

Selskapets foreløpige undersøkelser viser at problemene begynte rundt kl. 2000 i går kveld og varte frem til rundt midnatt.

- På grunn av lavere fastnett-trafikk på denne tiden av døgnet (midnatt og utover), så valgte vi å vente med å friskmelde fastnettet frem til vi så stabil trafikk i morgentimene i dag, sier Lunde.

Les også: Telia-kunder flere steder har internett-problemer

På tross av elendig vær, med veldig mye regn over store deler av landet, er det neppe meteorologiske årsaker til feilen, fastslår Telia nå:

- Problemene berørte dessverre enkelte kunder over hele landet, og var således ikke geografisk avgrenset. Vi kan samtidig slå fast at hendelsen ikke var værrelatert.

- Fikk ikke varslet kundene

Selv om mange kunder ble rammet, var det mangelfull informasjon som nådde fram til kundene. At Facebook var nede samtidig hjalp ikke, forteller Lunde:

- Vi mottok et større antall kundehenvendelser under hendelsen, og noe av det som gjorde kundekommunikasjon utfordrende denne gangen var blant annet at Facebook som kjent ikke var tilgjengelig, samt at det var vanskelig å kartlegge nøyaktig hvilke kunder som var direkte berørt. Vi måtte derfor prioritere informasjon på våre nettsider, Twitter og i media.

Telia arbeider å med å kartlegge årsaker og eventuelle tiltak i etterkant av utfallet:

-. Vi jobber fortsatt med å undersøke hva som i detaljer forårsaket problemene og kundeomfanget, og arbeidet har høy prioritet. Så fort vi finner nøyaktig rotårsak, vil vi selvsagt iverksette nødvendige tiltak slik at liknende hendelser ikke skjer igjen. Igjen må vi bare få beklage til alle berørte kunder.