Gå til sidens hovedinnhold

Telia sin reklame var godt gjennomtenkt: All PR er god PR

Thomas Haile:

Å sammenligne frihet med å ta av seg hijaben blir feil, mener Thomas Haile. Han retter kritikk mot Telia Norge sin nye reklamefilm.

Av Thomas Haile, styreleder i Islams Lære & Metode (ILM)

I forrige uke valgte Telia å gå ut med en reklame som blant annet viser en kvinne som tar av seg et slør - eller nærmere sagt en hijab. Budskapet til reklamen er: «Vi lager ikke en løsning for alle - men smarte løsninger for mange: vær trygg, fri og deg selv».

Les også: Telia opplever klagestorm etter ny reklamefilm

Denne reklamen har satt sinnene i kok hos mange muslimer ettersom hijab anses å være hellig for mange. Men for ikke-muslimer har ikke hijaben en sentimental verdi og det er ikke noen følelser tilknyttet den, noe som er årsaken til at det er flest muslimer som har reagert på denne reklamen.

Noen vil påstå at Telia er fri til å reklamere hvordan de vil, siden vi lever i et liberalt og fritt samfunn. På samme måte ønsker noen å leve i et samfunn der man kan ha frihet til å gå med hijab, så må man også akseptere at det finnes andre som ønsker å ta av hijaben. Men dette er altså ikke hva som kommer frem i videoen, til tross for at Telia i kommentarfeltet påpeker at én jente tar på hijab, mens en annen tar den av. Dette stemmer ikke. Man ser kun en tar den av. Den andre jenta står kun foran speilet med hijab på, men det kan for all del hende at hun også vil ta den av.

Med andre ord er reklamefilmen åpen for mange tolkninger. Derfor er det avskyelig at Telia er selektive når det kommer til hva som skal defineres som frihet, ut fra det de viser i videoen. Telia sin nye reklamefilm gjør ikke annet enn å underbygge den sterkt hatefulle og avskrekkende ideen om at hijab er lik tvang og det å ta av seg hijaben er lik frihet.

Poenget er: Hvorfor akkurat Islam og hijab? Av alt Telia kunne brukt for å symbolisere frihet og av alle religioner i verden, valgte de dette.

Markedsføring handler om å treffe et segment som de vil nå i samfunnet, så da lurer man på hvilken gruppe de vil treffe når muslimske kvinner er en liten små gruppe som en ikke henter noe særlig kunder/penger på. Alle har selvfølgelig sine perspektiver, men denne mener jeg falt dårlig i smak. Jeg tenker det hadde vært lett å lage en slik reklame uten å provosere noen.

Les også

En annerledes feminist

Les også

Solidaritet med kvinneundertrykkelse er ikke solidaritet

Kommentarer til denne saken