De senere ukene har en lang rekke TV-distributører økt prisen kraftig på Premier League. Det var en naturlig følge av at tilbyderen av engelsk fotball i Norge, TV 2, har økt prisen distributørene selv må betale.

Canal Digital økte prisene fra 499 kroner per måned til 699 kroner, mens Altibox økte med 150 kroner til 649 kroner. TV 2s egen nettjeneste økte også prisen, men kun med 70 kroner i uken, fra 450 kroner til 519 kroner.

RiksTV øker også prisen, men den er gjeldende først fra 1. november.

- Som følge av prisøkning fra TV 2, vil vi sette opp prisen fra dagens 499 kroner til 699 kroner. Alle våre kunder er informert om dette, sier Ole Andre Skarbøvik, kommersiell direktør i RiksTV, til Nettavisen fredag ettermiddag.

Nettavisen er imidlertid kjent med at eksisterende kunder har fått tilbud om å beholde prisen til 499 kroner i måneden om de binder seg for 12 måneder. Nettavisen har ikke fått dette bekreftet fra RiksTV.

Sjokkbeskjed

Den største TV-distributøren som ennå ikke har satt opp prisen var Telia, tidligere Get, som sa at de var i tenkeboksen med tanke på prisøkning. Også der ventet alle en prisøkning.

Les også: Nå blir Premier League mye dyrere

Men fredag morgen kommer imidlertid Telia med en sjokkbeskjed: De endrer ikke prisen fra 499 kroner i måneden, tross påslaget fra TV 2. De blir dermed ikke bare mye billigere enn konkurrenter som Canal Digital og Altibox, de blir billigere enn selv TV 2 Sumo, som er en ren nettjeneste og har alltid ligget lavere i pris.

Les også: TV 2 øker prisen på Premier League for egne kunder

– Interessen for Premier League her til lands er helt enorm, og som Norges største utfordrer skal vi til enhver tid levere markedets beste og mest fleksible TV-produkt til en fornuftig pris, sier Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge i en pressemelding.

– Derfor beholder vi vår tidligere månedspris på 499 kroner, slik at kundene våre kan fokusere på de store fotballopplevelsene og ikke bekymre seg over høye TV-priser.

Informasjonssjef Ellen C. Sheen i Telia forteller at budskapet deres er blitt veldig godt mottatt i deres kundebase.

- Vi har fått nye kunder som et resultat av dette. Vi ønsker dog ikke å kommentere konkrete kundetall, sier hun til Nettavisen fredag ettermiddag.

Skudd i baugen

Meldingen er trolig et skudd i baugen for TV 2 selv, ettersom mange, inkludert VGs kommentator Leif Welhaven, har oppfattet prisøkningen som et forsøk på å få flere til å velge TV 2 Sumo. Kanalen mister rettighetene il Premier League om to år og kan ha egeninteresse av å ha et direkte kontroll over disse kundene.

Prisstuntet kan muligens også sees på som et nytt stikk i kampen mellom Telia/Get og TV 2. Kanalen og distributøren har nemlig ligge lenge i konflikt, og i juni i år kunne ikke Telia-kundene se TV 2 gjennom sin pakke på grunn av uenigheten med avtalevilkår. Konflikten ble heller ikke løst i sommer, ettersom partene ikke kom til enighet, men fant ut at de bare skulle fortsette med den gamle avtalen til de kom frem til en ny.

Kutter ikke prisen

TV 2 Sumo vil ikke kutte prisene på sine abonnement i kjølvannet av Telias beslutning.

- Vi økte prisen med 70 kroner, og kommer ikke til å endre den i lys av Telias pris, sier Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, til Nettavisen.

Hun forteller at TV 2 har økt den veiledende prisen til distributørene, og så er det opp til dem å sette prisen ut til kundene.

- Telia er en viktig samarbeidspartner for oss, og de som ser på TV 2 på Telias plattformer er også kunder av TV 2, forklarer Willand.

Hun tror mange kunder ønsker å ha TV-produktet til distributørene, og så er TV 2 Sumo et alternativ for dem som ønsker det i stedet.