Selskapet ble klaget inn til forliksrådet i desember 2020. Etter en software-oppdatering i 2019 har kunder opplevd dårligere batteritid og ladekapasitet.
Det er bilmodellen Tesla Model S kjøpt i perioden 2013-2015 som har hatt problemer tilknyttet hurtigladerne. I før- og etterkontroller er det bevist at oppdateringen har direkte medført til lengre ladetid.
Les også: Sjokktall: – Tesla-utslipp like høye som utslippene til 1,8 millioner bensinbiler
Over 30 norske kunder vant i forliksrådet 29.april. Saken ble avgjort ved fraværsdom da Tesla Norway AS ikke innga tilsvar. Tesla har blitt dømt til å betale kundene 136.000 kroner hver. I Norge har denne Tesla-modellen blitt solgt 10.000 ganger i perioden det gjelder. Det vil si at hvis alle disse kundene går til sak mot selskapet kan dette koste Tesla 1,36 milliarder kroner.
Om Tesla blir å betale eller ei er usikkert. Dommen ble forkynt 17.mai og selskapet har blitt pålagt å betale innen 31.mai eller anke saken innen 17.juni til Oslo forliksråd.
- Da klagemotparten ikke innga tilsvar er dette en fraværsdom. Det vil si at det er stor sannsynlighet for at denne saken vil bli begjært oppfrisket av klagemotparten. Hvis det skjer vil det bli et rettsmøte i Forliksrådet i Oslo for behandling av saken, informerer seksjonssjef i Oslo Politidistrikt, Pia Weber Mink.
Nettavisen har vært i kontakt med kommunikasjonssjefen i Tesla, Even Sandvold Roland, som ikke ønsker å kommentere saken.
Les også: Svært få av verdens elbil-batterier resirkuleres – redningen kan komme fra Norge
- Direkte useriøst
Torbjørn Stølen, daglig leder og styreformann i Bilklager.no mener at Teslas behandling av kundene i denne saken er ubegripelig. Når bilen koster opp mot en million kroner, er det ikke slik det skal være.
- Det er ekstremt useriøst av Tesla som et stort børsnotert selskap å ikke møte opp i forliksrådet når det er over 30 kunder som har klagd de inn. Det er direkte useriøst, sier Stølen.
Stølen mener at kundene har krav på kompensasjon da oppdateringen svekket bilens egenskaper.
- Det å forringe kvaliteten på et produkt etter at det er solgt, er åpenbart helt uakseptabelt og bør være noe alle berørte tar tak i, sier han.
Les også: Saksøkte Tesla for å få gratis lading
Søksmål i Danmark
Det er ikke kun nordmenn som har tatt rettslige steg. I Danmark har 75 dansker saksøkt Tesla, skriver politiken.dk. En av danskene har uttalt at han aldri skal eie en Tesla igjen. De skal kreve det samme beløpet som norske forbrukere har fått innvilget.
I Danmark har Politiken.dk vært i kontakt med eksperter og forbrukermyndighetene. De reagerte på den automatiske oppdatering og at dette kan gjennomføres på en så kostbar bil.
Les også: Tesla setter foten ned for Bitcoin