Har du tenkt at maten har blitt usedvanlig dyr under koronapandemien? Da er du kanskje ikke alene. Men stemmer det egentlig?

Nettavisen har sammenlignet en handlekurv med 28 varer hos lavpriskjedene, Kiwi, Extra og Rema 1000. I pristesten har vi undersøkt om prisene på de samme varene har endret seg fra september 2021, i fjor, til slutten av januar i år.

Les hele testen lenger ned i saken

Resultatet viser en nærmest historisk prisforskjell, der Extra tar nesten dobbelt pris av konkurrentene på enkeltvarer.

Det er dårlig nytt for kjeden som reklamerer med «extra lave priser», har slagordet «Gjør det billig», og som flere ganger har vunnet pristester.

Pristesten viser at Extra er 121 kroner dyrere enn Kiwi og Rema 1000 – et prispåslag på 14 prosent. Det tilsvarer prisøkningen norske dagligvarekunder betaler hos nærbutikkene Joker og Bunnpris.

Nettavisen har aldri målt så stor prisforskjell hos lavpriskjedene på en generell handlekurv siden pristestene startet i 2019.

– Dette er en uvanlig observasjon, bekrefter Øystein Foros, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole (NHH), til Nettavisen.

Historiske prisforskjeller

Da vi sammenlignet samme handlekurv i september i fjor, skilte drøye fem kroner dyreste og billigste lavpriskjede på totalsummen.

Prisbildet nå viser at Extra tar opp til 15 kroner mer enn Kiwi og Rema 1000 for samme vare.

Nettavisens pristest viser:

  • 21 av 28 varer har blitt dyrere hos Extra siden september 2021.
  • 1 av 3 varer har fått prispåslag, og er dyrere enn hos Kiwi og Rema 1000.

  • Rema 1000 og Kiwi har satt opp prisene på kun 4 av 28 varer. En rekke andre varer har blitt rimeligere.
  • Brokkoli er satt ned med 10 kroner i samtlige butikker.
  • Extra er 15 kroner dyrere på Krydder Kalkunskinke.

  • Superchips koster 13 kroner mer hos Extra enn hos Kiwi og Rema 1000.

Les også: Fattignettverket Norge reagerer på Borchs utspill om dyrere mat: – Det er trist

– Konkurransen er ikke hard nok i dagligvarebransjen

Imidlertid er det ikke bare det store prisgapet mellom Extra og konkurrentene som er uvanlig.

Erkerivalene Kiwi og Rema 1000 kommer nøyaktig likt ut i pristesten, faktisk på øret.

– Det er åpenbart at dagligvarebransjen overvåker hverandre, og beveger seg prismessig i takt, uttaler Ivar Gaasland, samfunnsøkonom og professor ved BI.

Økonomen understreker at like priser vitner om liten konkurranse mellom butikkjedene. Gaasland mener prisene i matbutikken ville gått mye mer opp og ned hvis konkurransen hadde vært hardere.

Foros mener at man ikke skal legge for mye i at Rema 1000 og Kiwi kommer helt likt ut i testen, men understreker at i prisundersøkelser er det vanlig med ulik pris på et par varer. En rekke tester Nettavisen har gjort, har også vist det.

Her kan du sjekke hva som er blitt dyrere i matbutikken.

Økonom: Uvanlig observasjon

Dagligvarebransjen justerer prisene to ganger i året, 1. februar og 1. juli. Foros trekker frem at vi nå står rett foran prisendringer i bransjen.

– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer én uke før justeringene i februar. Extra kan ha tjuvstartet på justeringene sine. Uansett er det veldig uvanlig at de ikke matcher konkurrentene på pris, på så mange av varene i handlekurven, påpeker han.

Økonomiprofessoren forteller at det kan være større forskjeller i pris hos lavpriskjedene i ukene etter justeringene i februar og juli – før kjedene normalt nærmer hverandre på pris igjen.

Både Gaasland og Foros peker på at det nå ligger en forventning i markedet om at prisene skal opp på grunn av økte råvarepriser og høyere pris på kunstgjødsel.

De spår at Kiwi og Rema 1000 også vil sette opp prisene som følge av det urolige markedet. I tillegg til prisjusteringen som skjer i februar.

Les også: Klar beskjed fra norske dagligvarekjemper: Nå øker matvareprisene

Extra: Vi er ikke fornøyd med resultatet

Slik svarer Harald Kristiansen på hvorfor Extra er 14 prosent dyrere enn Rema 1000 og Kiwi.

– Vi er ikke fornøyd med resultatet, Extra skal være like billige som konkurrentene, men dette er et øyeblikksbilde som ikke er representativt. Vi er nå inne i en periode der det er helt normalt at prisene beveger seg en del. Mens prisene i resten av Europa har økt med 2,5 prosent, så har prisene i Norge sunket med 2,2 prosent som resultat av en tøff konkurranse, sier han.

– Vurdere dere å nedjustere prisene?

– Vår prisstrategi kan vi ikke kommentere av konkurransehensyn. Lavpriskjeden Extra skal fortsette å ha de laveste prisene og de beste kampanjene, slik at kundene, som også er våre eiere, får den billigste handlekurven hos Extra.

Kristiansen sier at han heller ikke kan kommentere om det blir ytterligere prisoppgang i februar.

Ikke fornøyd med samme pris

Hanne Knudsen, leder for kommunikasjon i Rema 1000, sier at de liker dårlig at de kommer likt ut som rivalen Kiwi, i Nettavisens pristest.

– Det at prisene er like, er vi lite fornøyde med – vi skal selge dagligvarer billigst i Norge, uttaler hun til Nettavisen.

– Dere er 14 prosent billigere enn Extra, og de fleste varene i kurven er enten billigere eller har samme pris som for fire måneder siden. Vil dere fortsette å holde disse prisene, eller kan kundene forvente en prisoppgang som nærmer seg Extra?

– Vi skal selge dagligvarer billigst i Norge, lover Knudsen.

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi svarer at det er beinhard konkurranse i bransjen, og at de streber hver dag for å være billigst.

– Når vi presser prisene, følger gjerne konkurrentene etter. Kiwis prispress har bidratt til at prisene på mat og alkoholfri drikke har gått ned med 1,9 prosent fra desember 2020 til desember 2021, mens den totale konsumprisindeksen gikk opp 5,3 prosent, sier hun.

Kiwis kommunikasjonssjef sier at de er glade for at de i en tid med

høye strømpriser og økte renter, kan bidra til at maten blir billigere.

– Noen leverandører har varslet prisøkninger fremover, men vi vil gjøre det vi kan for å holde prisene så lave som mulig, sier hun.

Les andre pristester Nettavisen har gjort av dagligvarebransjen her