I en prissammenligning av en handlekurv hos lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra, går Extra på et prisnederlag.

LES HELE TESTEN LENGER NED I SAKEN.

Overraskende

– Det er overraskende at Extra bommer på flere produkter, sier Øystein Foros, professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH), til Nettavisen.

Les også: Pristest av supermarkeder: Nesten alle varene hadde ulik pris

– Det kan kan være et ferieutslag. Her er det kanskje noen som har tatt litt for mye ferie, sier han, men understreker at dette er ren spekulasjon.

Les også: Her kan du gå på en pris-smell

Bommer på sommervarer

Nettavisens jevnlige pristester har vist at det kun er få kroner som skiller lavpriskjedene. Denne pristesten viser imidlertid et annet bilde:

  • Kiwi er testens vinner, 19 kroner rimeligere enn testens taper Extra.
  • Dobbel pris på blomkål hos Rema 1000 og Extra.
  • Extra er dyrere på vanlig matvarer som salat, melon og kesam.

– Blomkål er en sommervare Kiwi vet kan komme med i pristester, og som de kanskje prøver seg frem på. Denne gangen lykkes de, konstanterer, økonomiprofessoren.

10 kroner prisreduksjon på blomkål er utslagsgivende for Kiwis prisseier. Han tror ikke det er bevisst at Extra nå henger i bakleksa.

– Det er nok en indikasjon på at Extra ikke har fulgt med i timen, uttaler Foros.

Se hele handlekurven her:

Tar til motmæle

– Jeg kan love Foros at i Extra tar vi aldri ferie når det gjelder å ha de laveste prisene, sier kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen, kontant til Nettavisen.

Kristiansen fremhever at kjeden har 1600 flere varer enn konkurrentene.

– Extra er lavpriskjeden som vokser mest så langt i år, sier Kristiansen.

– Vi skal være minst like billige som de andre aktørene, og vi justerer derfor prisene. Vi har vunnet flere pristester i år, og er ikke fornøyd med forskjellen testen viser, understreker han.