Gå til sidens hovedinnhold

Thomas ble avskiltet av Pizzabakeren i Sverige: – Det er helt jævlig, vi har jobbet så hardt

Thomas Bekkelund solgte alt han eide og flyttet til Sverige der han startet opp pizzarestaurant med sin kone. Forrige uke snudde alt.

Thomas Bekkelund og hans russiske kone har i flere år bodd med mange tusen kilometer avstand mellom dem. Kun ved korte besøk har de fått muligheten til å tilbringe tid sammen.

I fjor fant de derfor ut at de ville forsøke å endelig flytte sammen. Bekkelund kommer fra Stavanger og var bosatt der, mens kona holdt til i Moskva i Russland.

– Så oss ikke tilbake

Men det løste seg ikke med opphold i Norge for kona. Derfor besluttet ekteparet å prøve lykken i Sverige.

– Det var en fantastisk følelse å sette seg i bilen til Sverige. Det var ingen av oss som så oss tilbake. Vi gledet oss bare til å endelig flytte sammen, sier han.

Paret solgte alt de hadde i Norge og Russland før de pakket sakene sine. I september var de på plass. Den første perioden brukte de på å bare være sammen, finne seg hus og oppussing.

Men etter hvert så rettet ekteparet blikket mot å få seg en jobb. Sammen etablerte de et svensk selskap med planer om å starte opp noe selv.

– For å få opphold må man jo også ha en inntekt, sier Bekkelund.

Les også: Pizzabakeren kan bli solgt for milliardsum

Fulgte pizzadrømmen

Paret fikk høre om en mulighet som kunne vise seg å være den perfekte løsning; å bli franchisetaker for Pizzabakeren i Sverige.

– Det var helt tilfeldig. Jeg visste ikke at det var Pizzabakeren i Sverige engang, men jeg har alltid likt pizzakjeden, sier han.

Den 13. august var franchiseavtalen signert og kort tid etter var de nybakte samboerne installert i Jönköping med bolig og pizzarestaurant.

– Vi har nærmest jobbet 15 timer hver dag siden. Etter noen måneder toppet vi salgslistene i Sverige, sier Bekkelund.

Begynte å stusse

Men i våres skjedde det noe. Restaurant-driften var det blitt full sving på, men det oppstod en konflikt med franchisegiveren, altså den svenske grenen av Pizzabakeren.

Det var flere ting med franchisedriften som etter hvert fikk Bekkelund og kona til å reagere.

– Vi gikk inn i en kjede for å få fordeler av å være en del av en kjent og stor merkevare, men det finnes ikke fordeler, det er så dyrt for oss, sier han.

En av tingene var som Bekkelund ser på som urimelig er at de har måttet benytte seg av de leverandørene Pizzabakeren samarbeider med i Sverige.

– Vi ville fått mye bedre innkjøpspris hvis vi hadde gjort avtaler med lokale leverandører selv. Jeg har regnet meg frem til at vi kunne spart 50 prosent, sier restaurantdriveren.

Ifølge Bekkelund måtte de betale 200.000 kroner i innskudd og i tillegg måtte de betale ned 200.000 kroner de neste 24 månedene, det siste på toppen av de 10 prosentene i royalties som de også må betale.

Ville få på plass en avtale

For å se over at Pizzabakeren Sverige hadde fulgt sin del av kontrakten, kontaktet Bekkelund advokat. Ved hjelp av advokaten fikk han i mai sendt et brev med fem spørsmål de ønsket svar på.

– Vi ville bare få på plass en avtale slik at alle parter kunne tjene på det, samtidig som vi bygget opp Pizzabakeren som merkevare for å oppnå samme suksess som i Norge, sier han.

Det fikk Bekkelund aldri svar på, men han ble i stedet ringt opp av Pizzabakeren Sverige, som ba han kvitte seg med advokaten, hvis ikke ville han forsvinne ut av kjeden.

I denne perioden var det mye kommunikasjon frem og tilbake. Bekkelund sendte også et brev på vegne av flere av de svenske franchisedriverne som også var misfornøyd med rammebetingelsene for driften.

Pizzabakeren i Sverige har et litt annet syn på saken. Se deres svar lengre nede i artikkelen.

Eskalerte

Konflikten toppet seg forrige uken. Da fikk Bekkelund og samboeren beskjed om at kontrakten dere var sagt opp.

Onsdag formiddag hadde Bekkelunds samboer akkurat åpnet restauranten for dagen. Da troppet to i ledelsen opp i pizzarestauranten og slo seg ned. Ifølge Bekkelund sa de at de skulle overlevere beskjeden om at stedet skulle stenges ned.

– Hun sendte meg melding om at noen hadde kommet til restauranten og forsynt seg av brus og kaffe uten å betale. Jeg dro dit i all hast og ba dem forlate stedet, sier han.

Da eskalerte det. Bekkelund sier den ene personen da ba ham holde kjeft og sette seg ned.

– Jeg svarte at han ikke var min sjef og at jeg vil ringe politiet om de ikke forlot stedet, forklarer han.

Ringte politiet

Bekkelund sier at han i påsyn av flere gjester i restauranten blir skjelt ut og truet.

– Det høres ingen plass hjemme og det provoserte meg. Jeg ble rett og slett kjempesint, forteller han.

– Da forlot jeg lokalet og ringte politiet. Jeg følte at diskusjonen var så opphetet og var i ferd med å eskalere ytterligere, sier restaurantdriveren.

Monica Bergström i Öst politiregion i Sverige bekrefter overfor Nettavisen at de rykket ut med en patrulje etter melding om bråk onsdag.

– Vi fikk en samtale om bråk i Jönköping sentrum. Der var det personer som bråket med hverandre. Politiet fikk kontroll på situasjonen, men forholdet ble ikke anmeldt. Det er heller ingen mistanke om lovbrudd, sier Bergström til Nettavisen.

Les også: Stein Erik Hagen kjøper pizzakjede

– Det er helt jævlig

Bekkelund forteller at de forsøkte å holde åpent i etterkant av visitten, men to timer etter at de hadde dratt, ble tilgangen til kassasystem og bestillinger kuttet.

– Det er helt jævlig. Vi har jobbet så hardt, vi har brukt så mye penger og energi på dette, sier Bekkelund.

Da så restaurantdriver-paret ingen annen løsning enn å sende de ansatte hjem og stenge.

Torsdag morgen stod Bekkelund opp som vanlig. Han dro så innom restaurantlokale. da oppdaget han at noe var skjedd siden onsdag. Over natten hadde noen fjernet «Pizzabakeren»-skiltet og tatt det med seg.

– Jeg har ikke klart å ta det innover meg. Jeg føler meg helt tom. Det verste har vært å ta samtalen med mine ansatte. Det er mange som mister jobben, og det plager meg veldig, sier han.

Les også: Jubelen i taket hos Olav Thon: – Det var på tide

Avviser påstander

Til Nettavisen sier styreleder i Pizzabakeren Invest Sverige, Hans Erik Lewin at de ikke kjenner seg igjen i noen av påstandene som er fremmet av Bekkelund.

– Vi mener det er feil at det ikke er noen fordeler ved å være en del av Pizzabakeren. Det er Bekkelund sin tolkning. Det finnes 17 andre som synes det er bra, men det er opptil hver og en å mene hva man vil, sier Lewin.

– Det er også hans oppfatning at franchisedrivere må benytte seg av leverandøravtaler som har høyere priser enn markedspris. Vi mener det er veldig mange stordriftsfordeler og det mener vi at vi kan bevise, sier han.

Styrelederen sier også at det var vanskelig å føre dialog når Bekkelund fikk advokat til å se over kontrakten.

– I brevet fra advokaten hans tar han opp disse sakene og han ville ha en bedre avtale, og kom med et forslag han hadde skrevet på. Vi forstår ikke hvorfor han hyret advokat. Vi har hatt møter med ham, men han ville ikke gi seg, sier styrelederen.

– Hvordan har Bekkelund skadet merkevaren?

– På den måten han har opptrådt har han forsøkt å skape et internt opprør. Han har tatt kontakt med andre franchisedeltakere og fremmet løgner. For oss er det ubegripelig at han har gjort noe sånt, sier Lewin.

Les også: Her hamstrer de billige norske bleier: - Omvendt Harry-handel

– Trist for begge parter

Styrelederen sier at det ikke var intensjonen å si Bekkelund opp da de reiste til Jönköping onsdag forrige uke, men at de ønsket å snakke med ham.

– Vi fikk ikke tak i ham. Derfor bestemte vi oss for å dra ned. Vi ville ha en løsning og dialog. Vi hadde god grunn til å si ham opp, men det var aldri intensjonen, sier han.

Lewin sier at Bekkelund ikke ønsket å snakke med dem da de kom ned, og derfor så de ingen annen løsning enn å si opp avtalen.

– Vi ble kastet ut når vi kom ned dit. Han opptrådte uprofesjonelt og primitivt. Bekkelunds oppførsel er et alvorlig og vesentlig avtalebrudd og vi har derfor i samråd med våre advokater besluttet å si opp franchiseavtalen med umiddelbar virkning, sier han og fortsetter:

– Vi ser på saken slik at hvis han opplever at man har et problem, setter man seg ned og fører dialog. Vi synes det er veldig trist og vi ville ikke dette på noen måte. Det er trist for begge parter, sier styrelederen.

Lewin bekrefter at de tok ned skiltene dagen etter de var på besøk, men sier det var deres rett.

– Det er riktig at skiltene ble fjernet. Det står i vår franchiseavtale at vi kan fjerne alle ting som har med vår merkevare å gjøre, sier han.