Gå til sidens hovedinnhold

Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av året

Thomas Refsdal og Forbrukerområdet skjønner lite av at Norwegian har latt det være et alternativ at kundenes bonuspoeng ikke forlenges.

Mandag kom nyheten om at Forbrukerrådet krever at flyselskapene ikke sletter bonuspoengene til kundene sine.

Mens SAS' bonuspoeng fortsatt varer i fem år, gikk fristen ut for Norwegian-kunder 8. april. De som ikke hadde aktivt trykket på knappen i en e-post sendt ut av flyselskapet, har nå dermed mistet alle sine oppsparte bonuspoeng - kjent som CashPoints, ved utgangen av dette året.

Les også: Krever at flyselskapene ikke sletter bonuspoengene

Det gjelder blant annet Refsdal, som ikke hadde fått med seg verken fristen eller den siste e-post-advarselen som ble sendt ut 7. april.

Han har 10.000 bonuspoeng, som tilsvarer 10.000 kroner, stående på Norwegian-kontoen etter en kansellert reise i 2020. Blir ikke disse brukt opp i løpet av året, vil de bli slettet.

Samtidig har Norwegian for tiden stengt muligheten til å bruke cashpoints til å kjøpe flyreiser.

- E-postene havnet i spam-innboksen, sammen med 1.000 andre eposter som jeg aldri går over. Jeg har 10.000 bonuspoeng på grunn av en kansellert reise i 2020, men har fått beskjed av Norwegian support at jeg ikke kan få flyttet poengene mine over til 2022 fordi jeg ikke svarte innen 8. april. Det gjorde meg ordentlig frustrert, sier han til Nettavisen.

Bakgrunn: Nå haster det for hundretusener av Norwegian-kunder: Kan gå glipp av millioner

- Helt absurd

Forbrukerrådet fortalte mandag i en pressemelding at de har sendt brev til SAS og Norwegian for å be dem om å forlenge levetiden på bonuspoengene.

- En del fikk tilbakebetalt i bonuspoeng med utløpsdato. Det er fortsatt knapt mulig å reise med fly, og derfor står kundene i fare for å miste store verdier, sa direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til Nettavisen.

Hun reagerte, i likhet med flere eksperter, også kraftig på at Norwegian i det hele tatt har gitt kundene valget om de vil forlenge sine oppsparte CashPoints.

Les også: Reagerer på Norwegians cashpoints-trekk: - Desperat jakt etter penger

- Det er selvsagt ingen som vil slette poengene sine. Det er fullstendig unødvendig å kreve at vi skal trykke på en knapp for at de ikke skal fordufte. Folk vil åpenbart beholde verdiene sine, men det er stor risiko for at de mister dem nå, påpekte hun nylig.

Refsdal skjønner heller ikke mye av hvorfor flyselskapet har valgt denne løsningen.

- Det er helt absurd. Som Forbrukerrådet sier: Ingen velger å si nei til bonuspoengene sine, understreker han.

Les også: Sandvika Storsenter gjenåpnet mandag - fredag var kundetrykket så stort at senteret måtte ta drastisk grep

- Fikk meg til å klikke

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Esben Turman svarte på kritikken ved å hevde at løsningen har fungert godt.

- Vi mener at de som valgte å trykke på knappen i mailen for å få denne muligheten, er i stor grad de som bruker programmet aktivt, sier han til Nettavisen.

Til NRK la han til at kundene har «reagert positivt på at de selv kan velge om de vil ha poeng forlenget eller ikke».

Det svaret provoserte bare Refsdal enda mer.

- Det fikk meg til å klikke, da jeg leste det. Det er nesten som å gni salt i såret. Jeg kan ikke forstå at noen kan oppfatte dette som positivt. Jeg skjønner de har vært i en vanskelig situasjon, men dette er å misbruke tilliten til kundene sine, mener Oslo-beboeren.

Refsdal påpeker at han godt kunne valgt å få refundert fjorårets reise i penger, men at han valgte å hjelpe Norwegian ved å velge bonuspoeng i stedet.

- Jeg har sendt inn en klage til Norwegian, men tviler på at jeg får svar der med det første, sier han.

Norwegian svarer

Kommunikasjonssjef Esben Tuman i Norwegian sier at det er viktig å understreke at ingen har mistet poengene sine nå, men at de har gitt et tilbud om forlengelse allerede nå på vårparten fordi bruk av poeng er satt midlertidig på pause mens selskapet er under rekonstruksjon.

– Poeng som er gyldige ut dette året kan benyttes til bookinger for reiser senere i år eller for reiser som gjennomføres i 2022, selv om man ikke har forlenget gyldigheten. Vi planlegger for å gjenåpne for bruk og opptjening så snart vi er ute av rekonstruksjonen, skriver Tuman i en mail til Nettavisen.

– Norwegian Reward er viktig for oss, og vi er fornøyde med at vi har klart å skjerme programmet i rekonstruksjonen. Det er vanskelig for oss i dag å spå hvordan situasjonen for reiselivsbransjen vil være mot slutten av året, men det er naturligvis noe vi vil følge nøye med på, uavhengig av tilbudet om forlengelse vi har gitt denne våren, sier han.

– Et stort flertall av de poengene som kunne bli forlenget er blitt forlenget, og vi har fått gode tilbakemeldinger på at vi også nå gir en slik mulighet. Vi har avtalt et møte med Forbrukerrådet for å diskutere dette temaet.

Les også: En av verdens rikeste menn kjøper seg inn i Trøim-selskap