*Nettavisen* Økonomi.

Tine øker prisene

Tine sliter med synkende salg, men høyere priser fra selskapet gir høyere overskudd.

Melkegiganten har hatt en nedgang i salget av flytende produkter på 1,6 prosent, og 2,5 prosent på ost. Derimot har omsetningen økt med 3,4 prosent. Årsaken er høyere priser, melder Finansavisen.

Tine hadde et resultat før skatt på 200 millioner kroner før skatt i tredje kvartal. Det er 75 millioner mer enn samme kvartal i fjor.

- Vi har hatt en nedgang i salget av søtmelk på 0,6 prosent og i salget hvitost på 0,9 prosent for årets ni første måneder totalt sett, sier konsernsjef Hanne Refsholt til avisen.

Det er ikke bare inntektene som har økt. Utgiftene er også større i selskapet, og har økt med tre prosent.

- Vi har jobbet målbevisst for å bedre lønnsomheten driften, gjennom sterkere kostnadskontroll og kostnadsreduksjoner. Sammen med innovasjon og produktutvikling er dette Tines viktigste tiltak for å gjøre oss best mulig forberedt på hardere konkurranse fra internasjonale storaktører, sier Refsholt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.