Tøffere hverdag for faghandlere

Det vil bli færre faghandlere i Norge i årene framover. Ekspertene spår at konkurransen om kundene blir så sterk at kjedene må rydde i butikknettene sine.

I fjor omsatte norske faghandlere for 117 milliarder kroner. Men hverdagen blir stadig hardere, og spesielt franchisekjeder sliter.

Høyere kostnader, overetablering og stadig mer bevisste kunder peker mot tøffere tider, viser landets mest omfattende faghandelsundersøkelse. Undersøkelsen er utarbeidet av revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG og bedriftsrådgivningsselskapet Habberstad.

- Vi kommer til å se at de største og mektigste kjedene blir enda større og mektigere, sier Siv Grønning, seniorrådgiver i KPMG, i en pressemelding.

Franchisekjedene, som er butikker som betaler for retten til å bruke et bestemt navn og konsept, kom dårligst ut blant kjedetypene som ble målt i undersøkelsen.

Disse scoret i snitt lavere enn både egeneide og frivillige butikkjeder på omløpshastighet, driftsmarginer og kostnadseffektivitet. Mangel på utvikling, etterlevelse og ubalanse i fordelingen av verdier hos franchisekjedene kan forklare en del av forklaringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.