*Nettavisen* Økonomi.

Tøffere tider for Thon, men vokser videre

VOKSER VIDERE: Olav Thon Gruppen har fortsatt vekst for kjøpesentrene, her fra Sandvika Storsenter.

VOKSER VIDERE: Olav Thon Gruppen har fortsatt vekst for kjøpesentrene, her fra Sandvika Storsenter. Foto: Henrik Lindal (Olav Thon Eiendom)

Norges ubestridte kjøpesenterkonge hadde fortsatt vekst i fjor, men det er tøffere tider i kjøpesenterbransjen.

08.01.20 14:12

Omsetningen ved de norske sentrene til Olav Thon Gruppen i fjor var ifølge en pressemelding onsdag totalt på 61,5 milliarder kroner. Det er en økning på 1,9 prosent målt mot 2018.

– Olav Thon Gruppens kjøpesentre leverer godt til tross for tøffere tider og nye kjøpsvaner. Vi har 9 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning i vår portefølje, og tre av våre sentre omsatte for over 3 milliarder i 2019.

- Vi økte besøkstallene og vi hadde lav ledighet i året som er gått. Kjedene og butikkene som gjør det bra er de som er flinke til å kombinere fysisk og digital retail, og som tilbyr tjenester som for eksempel Klikk & Hent, sier direktør Thomas E. Rønning for kjøpesentre i Olav Thon Gruppen i meldingen.

Les også: Olav Thon (96) gir en milliard til forskning

Påvirker tallene

Rønning sier at Black Friday og Black Week kom i uke 48 i 2019. Det gjør det vanskelig å sammenligne ukesomsetningen mot 2018, da Black Friday var i uke 47. men ifølge kjøpesenterdirektøren bar det gode besøkstall og høy omsetning på sentrene under Black Week i 2019.

- Ser vi november og desember under ett, ser vi en marginal økning i omsetningen. Forbrukertrender er i endring og opplevelser er mer viktig enn før. Olav Thon Gruppen har derfor i 2019 pusset opp og redesignet mange av våre kjøpesentre med kino, spisesteder, trening og helsetilbud, sier Rønning.

Det største kjøpesenteret til Olav Thon Gruppen er Sandvika Storsenter, som i fjor måtte tåle et omsetningsfall på 1,5 prosent til 3,26 milliarder kroner.

Les også: Olav Thon om forloveden Sissel Berdal - det er ganske enestående

Tett i toppen

Senteret får nå sterk konkurranse om å være Norges største fra Strømmen Storsenter, som økte omsetningen i 2019 med 1 prosent til 3,21 milliarder.

Hakk i hæl følger Lagunen Storsenter sør for Bergen med 3,17 milliarder. De har hatt en vekst fra 2018 på over 10 prosent etter en ombygging i 2018. Olav Thon Gruppen er i Norge fullstendig dominerende, i den forstand at de eier de ni av de ti største kjøpesentrene i Norge.

Olav Thon Gruppen har bygget ut og renovert ca. 20 sentre, og har ifølge direktøren hatt stor suksess med å åpne hentepunkt på Sandvika Storsenter og Ski Storsenter.

Les også: Kjempeår for Thon - mer enn femdoblet resultatet

Sosiale møteplasser

Kjøpesentrene er i større grad blitt sosiale møteplasser for opplevelser, handel og personlig service.

I Sverige eier og forvalter Olav Thon Gruppen totalt 12 kjøpesentre. 10 av disse rapporterte inn tall i 2019. Totalt ble omsetningen 14,3 milliarder svenske kroner for de 10 svenske kjøpesentrene. Det gir en omsetningsvekst på 3,1 prosent sammenliknet med 2018.

Nordby kjøpesenter rett over grensen er det klart største senteret i Sverige, med en omsetning i 2019 på 4,63 milliarder kroner, nærmere 50 prosent mer enn de største norske sentrene. Kjøpesenteret i Charlottenberg omsetter nå for nesten 3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Gruppen eies av Olav Thon Stiftelsen. Konsernet er i hovedsak engasjert innen eiendoms- og hotellvirksomhet. Børsnoterte Olav Thon Eiendomsselskap inngår i Olav Thon Gruppen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag