Gå til sidens hovedinnhold

Tønsberg-kvinne gikk fem på - nå advarer hun mot SMS-svindel

– Heldigvis fikk jeg ringt banken med en gang.

(Tønsbergs Blad): «Vi kunne ikke behandle den siste betalingen din. Oppdater betalingsopplysningene for å fortsette å se på Netflix» sto det i meldingen som tikket inn på mobilen til en Tønsberg-kvinne søndag kveld.

Hun klikket på linken og begynte å fylle ut på nettsiden som dukket opp. Så skjønte hun at noe var galt.

- Heldigvis fikk jeg ringt banken med en gang, forteller Tønsberg-kvinnen.

Det viste seg nemlig at hun hadde gått fem på et svindelforsøk.

Les også: Disse kodene åpner hele Netflix-arkivet ditt

Avsenderen var nemlig ikke streaminggiganten Netflix. De har derimot advart brukerne sine mot nettopp slike svindel-SMS-er:

- Dette er et svindelforsøk og ikke sendt fra Netflix, uttalte strømmetjenesten til Drammens Tidende gjennom sitt norske kommunikasjonsbyrå Släger for et halvt års tid siden.

Netflix presiserer at medlemmer ikke vil bli bedt om å oppdatere personlig informasjon på denne måten, og ber publikum unngå å trykke på lenken.

Les mer

Lar du deg lure av denne e-posten, må du bla opp

– Folk bør alltid være på vakt for potensielle svindlere. Dessverre er slik SMS-svindel vanlig, og populære merker som Netflix blir derfor utsatt, sier de.

Les flere saker fra Tønsbergs Blad her.

Reklame

Her får du tak i valpekalenderen 2021