Gå til sidens hovedinnhold

Tordner mot fossilforbud i Oslo sentrum: – Som musepiss i Middelhavet

KNA-president Geir A. Mo mener et forbud mot fossilbiler i Oslo sentrum er helt meningsløst og vil at Raymond Johansen skal sette foten ned for planene.

Nettavisen skrev i forrige uke at flere titusener i sentrumsnære bydeler i Oslo må selge bilen sin hvis MDG får gjennomslag for nullutslippsfrie soner innenfor Ring 1 og 2. Det fikk 3. stortingskandidat for Frp i Oslo, Aina Stenersen, til å rase.

Det eksakte antallet som eier en bensin-, diesel- eller hybridbil i disse områdene er uvisst. Men trolig snakker man om mellom 40.000 og 50.000 bileiere som de nærmeste årene må kvitte seg med bilen sin.

Oppslaget får president Geir A. Mo i KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) til å reagere.

- Artikkelen illustrerer på en utmerket måte galskapen det er å lage denne typen soner der det bor folk. På vegne av KNA krever jeg at byrådsleder Raymond Johansen kommer på banen og slår fast at MDGs elleville forslag aldri blir realitet fra byrådet, sier Mo til Nettavisen Økonomi.

Les også: Full splid om utslippsfrie soner i Oslo: – MDG prøver å ta livet av bilen

Galimatias

- Å ha et slikt forbud innenfor et avgrenset geografisk område i en by, er fullstendig «galimatias». Det har like stor betydning for klimautslippene som et musepiss i Middelhavet, sier en oppgitt bilpresident. Johansens svar skal vi komme tilbake til lenger ned i artikkelen.

Talsperson Hulda Holtvedt i Grønn Ungdom har tatt til orde for også å jage elbilene ut av Oslo, men dette utspillet er tilbakevist av MDG sentralt.

Moe mener likevel at utspillet fra Grønn Ungdom forteller litt om hvordan tenkningen er i MDG. Det styrker mistanken hans om at miljøpartiet ikke bare ønsker å bli kvitt fossilbilen, men å bli kvitt bilen generelt.

Les også: Her skal grensen gå for bensin- og dieselbiler i Oslo: – Ekstremisme på sitt verste

Pisk

- De siste utspillene gjør det helt nødvendig at byrådslederen nå setter foten ned for MDGs radikale og meningsløse planer. Politikerne pisker sin befolkning, sier han.

- Men KNA er enig i at det er behov for å redusere utslippene fra biltrafikken?

- Selvfølgelig, men poenget mitt er at vi kan ikke ha særtiltak som rammer folk innenfor spesielle geografiske områder slik det nå legges opp til. Folk må kunne kjøre til boligen sin og ha besøk selv om de har en fossilbil. Å fase ut fossilbilen kommer til å ta en generasjon eller to og må skje med respekt for de som i dag eier en fossilbil, sier Mo.

- Det kommer til å bli slutt på å selge fossilbiler etter en viss dato og bare tillatt med nullutslippsbiler. Til tross for dette kommer bensin- og dieselbilen til å være med oss i en generasjon til. For å fortgang i utskiftingen trenger vi mer av insentiver og positive virkemidler, fortsetter han.

Mo mener det er nok å vise til siste statistikk fra Opplysningsrådet for vegtrafikken, som viser at over 80 prosent av nybilsalget hittil i år er ladbare biler.

Les også: Nytt oppsiktsvekkende MDG-forslag: Vil åpne for forbud mot gratis parkering

Stimulanser

- Det viser at utviklingen går i retning nullutslipp, så la oss stimulere den i stedet for å tvinge folk til å skrote en fullt brukbar bil. Det kan umulig være klimavennlig.

Mo mener overgangen må gjøres sømløst, der utviklingen går side ved side. Han sier det er feil fokus hvis man tror man kan løse klimaproblemene ved å ha fossilfrie soner innenfor Ring 1 og Ring 2.

- Dette har ingen effekt på klimaet. Reduserte utslipp fra bilparken må løses gjennom internasjonale avtaler og vedtak på EU-nivå, ikke gjennom håpløse beboerfiendtlige vedtak i Oslo bystyre. Bystyret burde konsentrere seg om å redusere lokale utslipp, eksempelvis ved å vaske gatene oftere for å få ned svevestøvet, sier Mo.

KNA-presidenten er opptatt av at veldig mange har behov for bil, og de har en bil som de har kjøpt for beskattede midler.

Bestemor

- Da må de kunne komme til på eiendommen sin og ha sin gamle bestemor på besøk uten å bli rammet av denne typen forbud. Det er også flere som har «entusiastbiler», gamle hobbybiler som de har parkert et eller annet sted og som de liker å kjøre litt rundt i byen med, sier Mo.

Han mener dette må være mulig også i et samfunn der MDG har innflytelse.

- Dersom MDG får gjennomslag, skal vi altså ikke lenger kunne glede oss over veteranbiler i Oslo sentrum. Ja, det er kanskje et lite problem, men etter vår vurdering en viktig del av folks liv og vår kultur som vi vil beholde uten at den eksempelvis byråkratiseres gjennom enorme søknadsprosesser, sier Mo.

For mye

- Det er mange ledige plasser i parkeringshusene?

- Har noen sjekket hva det koster? For et hvilket som helst parkeringshus i sentrum snakker vi om ca. 100 kroner timen. Hvis du skal inn til Oslo og ha med familien på kino, koster det mer i parkering og bompenger enn selve kinobesøket. Det er rett og slett for mye.

Den tidligere generalsekretæren i Fremskrittspartiet er skuffet over at Solberg-regjeringen åpner for nullutslippssoner i klimameldingen. Han sier KNA nå vil arbeide for å begrense tiltakene mest mulig, slik at de ikke rammer folk som bor i byen, og buss eller tog er ikke et godt alternativ for alle. Det må en ha respekt for.

- De må fortsette å kunne leve sitt liv så lenge de har den bilen de har.

Les også: Ekstreme elbil-tall: Nå kommer NAF med en lade-advarsel

Unntak

- Men kan KNA godta et fossilforbud innenfor Ring 1, som vil ramme langt færre?

- Jeg har ikke lyst til å avgrense innenfor et geografisk område, det bor folk der også. Og et viktig poeng etter vår vurdering er at det må bli så mange unntak i slike soner, at en oppnår svært lite. Vinningen går opp i spinningen.

Mo er også adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund. Han ironiserer med at varene må frem til de kafeene og restaurantene som MDG vil ha i sentrum. Det må skje med lastebiler, ølforsyningen kan ikke sykles inn.

- Vi har fossil næringstrafikk og fossile utrykningskjøretøyer. Ruter-bussene går tilbake til fossil diesel på sine busser, fordi biodiesel ble altfor dyrt. Det blir altfor mange unntak, så et forbud blir uansett hvordan man vinkler det helt meningsløst, sier KNA-presidenten.

Raymond Johansen er mest opptatt uttalelsene Stenersen kom med.

Les også: Raymond Johansen truer med flere elsparkesykkel-innstramminger

Ikke sant

- Jeg slutter ikke å la meg overraske over mengden med usannheter som Fremskrittspartiet og Aina Stenersen klarer å trykke ut. Det er jo ikke sant at halve Oslo skal bli en forbudssone for bensin- og dieselbiler.

- Bil er helt avgjørende i manges hverdagsliv, og det er fortsatt ikke sånn at elbilene er gode nok eller rimelige nok til at de fungerer for alle. Det tar vi selvsagt hensyn til i Oslo, sier byrådslederen.

Johansen sier at det som er planen, er å gjennomføre et forsøk der kommunen utvider elbilfordelene med en mindre, egen elbilsone i Oslo sentrum. Det skal i første omgang være et forsøk for å få erfaringer og avgrenses til et område innenfor det som kalles Bilfritt byliv-området i sentrum.

- Det vil altså gjøres et sted vi allerede har fått flere gågater, mindre biltrafikk og mer byliv de siste årene, og ikke i et boligområde. Jeg tror mange liker hvordan sentrum har utviklet seg de siste årene.

- Vil Fremskrittspartiet stoppe utviklingen i sentrum og få tilbake biltrafikken tilbake over Rådhusplassen og Karl Johans gate? spør en retorisk byrådsleder.

Åpnet byen

Han sier de har åpnet byen mot fjorden, fått mange flere restauranter, barer, badebrygger, lekeplasser, strender og gågater. Oslo er i ferd med å bli det byrådslederen omtaler som en internasjonalt anerkjent turistdestinasjon.

- Det er blitt mindre biltrafikk, men vi har jo tusenvis av parkeringsplasser i parkeringshus i sentrum. Og så det er jo ikke akkurat sånn at man ikke kan kjøre inn til byen, dersom det er dette Fremskrittspartiet er så bekymret for.

-Hvilket område kan være aktuelt for å prøve ut som en elbilsone?

- Det er under utredning, og det er ikke noe byrådet har tatt stilling til. Dersom det blir en suksess, vil vi på sikt vurdere å trappe dette opp. Men det er klart det er mye mer krevende å skulle ha denne typen elbilfordeler i områder der mange folk bor, fremfor i sentrumsområder der veldig få bor.

- Det skal ikke være sånn at det bare er klimaeffekt som skal vurderes og måles her. Vi må jo også måle effekten for folks hverdagsliv, svarer Johansen.