*Nettavisen* Økonomi.

Totalhavari for Tesla: Sissener håver inn ekstremgevinst

HÅVER INN: Jan Petter Sissener håver inn 40 millioner kroner på Teslas børskollaps.  Foto: Sissener.no

Den norske investoren Jan Petter Sissener har håvet inn omtrent 40 millioner kroner på Teslas børskollaps.

27.05.19 14:36

Tesla var på ett tidspunkt verdens største bilselskap i markedsverdi. Selskapet har kollapset på børs i 2019, og er ned over 40 prosent siden 1. januar. Det gir ekstra klingende mynt i lomma til den norske investoren Jan Petter Sissener.

På tirsdag skal den Sissener legge frem nye tall for hans fond Canopus. Han har lenge veddet mot Tesla-aksjen, som betyr at han tjener penger om aksjen går ned.

I dag kan Nettavisen fortelle at han vil legge frem store gevinsttall i morgen for veddemålet.

– Vi klager ikke

– Hva betyr Tesla-kollapsen for dere?

Vi har tjent masse penger. Det utgjorde omtrent 1,4 prosent av vår fonds avkastning, så omtrent 40 millioner kroner, sier Sissener til Nettavisen Økonomi.

– Vi klager ikke, for å si det sånn, sier han og humrer.

Sissener mener at Tesla er blitt gammeldags, og henger etter markedet. De har store problemer, som det ikke ser ut som toppsjefen Elon Musk klarer å håndtere med det første.

– Det er en del ting som ikke henger på greip. Det at han legger ned salg- og servicedivisjoner for eksempel. Det å selge en bil er en helhetlig prosess. Du selger både bilen, men også service etter salget – det er et helhetlig produkt. Tesla har ikke et helhetlig produkt, ikke ordentlig service, og bilene begynner å gå ut på dato, sier investoren.

Klikk på bildet for å forstørre.

KOLLAPS: Teslas aksje har gått ned over 40 prosent det siste året. Foto: InFront

Spår kollaps

– Har Tesla siktet for høyt?

– Han (Elon Musk journ. anm.) har vært alene på markedet lenge. Det er han ikke lenger. Når servicenivået er det jeg leser fra mediene, nemlig svært tvilsomt, så blir det sånn for selskapet, sier han.

Teslas problem har lenge vært at de ikke har klart å levere nok biler. Det har også vært problemer knyttet til at enkelte biler har regelrett tatt fyr.

– Jeg tror Tesla vil slite mot konkurrentene. Folk er ikke så opptatt av 0-100 på tre eller fire sekunder. Det handler om kjørekomfort og andre tjenester, sier investoren.

For det er flere store bilselskaper som går etter det samme markedet som Tesla. Nemlig kjøpesterke kunder som vil ha en eksklusiv elbil med lang rekkevidde. Mercedes-Benz lanserer i løpet av 2019 EQC som er en SUV med 417 kilometer rekkevidde. Audi kommer med e-tron, som også skal være en luksus-SUV med omtrent 466 km rekkevidde.

Konkurrentene

Klikk på bildet for å forstørre.

MERCEDES-BENZ EQC: Denne bilen skal ha 45 mil rekkevidde, og konkurrere direkte mot Tesla i luksusmarkedet. Foto: Mercedes-Benz

Klikk på bildet for å forstørre.

AUDI E-TRON: Denne bilen har omtrent 32 mil rekkevidde, og skal være en av Teslas store konkurrenter dette året. Foto: Audi


– Det er med andre ord ikke smart å kjøpe Tesla-aksjer nå?

Overhodet ikke. Det er mulig det er for sent å vedde mot aksjen, men jeg tror selskapet er i ferd med å kollapse. Det er mulig det får en rekyl opp igjen. Men han må tjene penger.

Sissener forklarer problemene til Tesla med at det svikter på alle fronter samtidig.

– Han har masse gjeld. Han har Solar City som er et pengesluk uten like, og folk som trodde på at dette skulle være en sånn «Apple-familie», det går ikke vet du. Han har masse og store utfordringer, sier Sissener.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag