*Nettavisen* Økonomi.

Trangere, men billigere hos Braathens

Braathens lover billigere reiser, til gjengjeld må du belage deg på mindre plass for føttene.

08.12.03 17:01

Selskapet skal i grove trekk sette inn 120 flere flyseter, gi fly og personell flere timer i lufta, selge flere reiser over internett og kutte et ukjent antall årsverk.

Til sammen skal kuttpakken på 950 millioner kroner gjøre selskapet til et lavprisselskap.

Lavkost pluss

Braathens har nemlig som målsetning å utvikle seg til å bli et selskap med kostnadsnivå på linje med konkurrenter som Norwegian, Ryanair og EasyJet. Selv kaller Braathens seg for et «lavkostnadsselskap pluss».

Klikk på bildet for å forstørre.

Mandag ble det klart at det hardt prøvede selskapet må kutte ytterligere 500 millioner svenske kroner, i tillegg til de allerede vedtatte 500 millionene som ligger i sparepakken «Turnaround 2005».

Administrerende direktør Knut Solberg i Braathens nektet å tallfeste kuttene på stillingssiden under en pressekonferanse mandag ettermiddag.

- Det kommer en viss nedskalering i antall årsverk vi sysselsetter, men vi legger ikke opp til en personalintensiv spareprofil.

Ifølge Solberg må piloter og kabinansatte belage seg på flere i lufta.

- Men økningen ligger innenfor eksisterende kollektivavtaler, sier Solberg.

Setekilometer

Sparepakken vil føre til at Braathens skal kunne produsere flyreiser til en vesentlig lavere pris. Den såkalte enhetskostnaden per setekilometer skal senkes fra 76 til 60 øre.

Av dette vil flere seter og mer flytid per fly utgjøre 2 øre, mens de resterende 14 ørene kommer som følge av økt produktivitet, utvidede synergier i samarbeid med andre selskaper i SAS Gruppen, en større dreining om internett som distribusjonskanal og til sist – færre årsverk.

Braathens-ledelsen forsvarer den skrumpede beinplassen med at de nå har 10 til 12 prosent færre seter som lavkostselskapene. Nå skal det gjøres plass til 5-6 ekstra seter i 20 Braathens-fly.

Beholder bagasjeinnsjekk

Selv om selskapet skal ned på samme kostnadsnivå som lavprisselskapene planlegger Braathens å beholde tjenester som gjennomgående bagasjeinnsjekk, transfer og gjennomgående priser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.