Gå til sidens hovedinnhold

Tror du det er ost på toppen av pizzaen? Nå reagerer bondelederen

Lyst på litt vann, kokosolje og potetstivelse på pizzaen?

Det er nemlig ikke alt som ser ut som ost som faktisk er ost, selv om prisen kan virke forlokkende.

- Produkter som «Revet» og «Pizzatopping» er ikke ost, sier Anders Nordstad, generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag, til Nettavisen.

Revet økonomipakke fra Synnøve til 94,89 kroner kiloen (Oda.no), eller 68,60 kroner kiloen for Xtra pizzatopping (Coop Matlevering), kan virke mer forlokkende enn en kilopris på 145,33 kroner for Revet pizzaost 300 gram fra Synnøve (Oda.no)

Produktene kalles heller ikke ost, er de plassert sammen med vanlig, ekte revet ost i butikken, med lignende innpakning.

- De fremstår ganske like, og da tenker ikke folk så nøye over at den ene er laget av ordentlige råvarer, mens den andre er laget av mye annet, sier han.

- Det er ikke konkurranse på like vilkår. Det er norske jordbruksråvarer mot vann og kokosolje, påpeker Nordstad.

Les også: Coop trekker tilbake salat etter mistanke om E.coli

- Underkommuniseres bevisst

Ostesubstituttet «Revet» fra Synnøve har kun 43 prosent gulost - resten består av vann, kokosolje, melkeprotein, modifisert potetstivelse, og noen få andre ingredienser.

Coops «Xtra Pizzatopping» inneholder ikke ost i det hele tatt, men består av vann, kokosolje, melkeprotein , modifisert potetstivelse, potetstivelse, salt, mysepulver , emulgator, surhetsregulerende middel og farge.

- Merkingen er for dårlig. Det virker som en bevisst strategi fra kjedene, sier Nordstad.

- Når forbrukerne skal velge mellom to produkter de oppfatter som like, så velger mange gjerne det billigste alternativet. Det underkommuniseres bevisst at det er ulike produkter, påpeker han.

Nordstad sier at rent formelt er nok produktene riktig merket, siden de ikke kalles ost på pakningen. Han mener likevel at produktene framstår som osteprodukt.

Kiwi har for øvrig et lignende produkt som Revet fra Synnøve, som heter «Revet topping» fra First Price, og består av 42,5 prosent ost.

Les også: Opp til tre ganger høyere pris for økologiske varer: – Bevisst utnytting av kunder

- Reduserer selvforsyningen

Nordstad sier han tror de fleste forbrukerne bruker kort tid på å velge hva de skal handle, og det kan derfor være problematisk at merkingen er så dårlig.

- Da blir ikke forbrukerne i stand til å ta bevisste, og kanskje bedre valg, sier Nordstad, som mener det er viktig å velge produkter med norske råvarer.

Når mange kjøper produkter som ikke består av norske råvarer, men inneholder mye vann og kokosolje, reduserer det avsetningen til norsk jordbruk, mener Nordstad. Bøndene får mindre å gjøre når det er mindre etterspørsel etter norsk ost.

- Det reduserer også selvforsyningen av mat vi har i Norge, og det er ekstremt viktig at vi opprettholder en viss selvforsyning av jordbruksvarer, sier han.

- Et veldig godt produkt

- Det er jo derfor det kalles «Revet», fordi det ikke er 100 prosent ost, sier Sofie Rygh, pressekontakt for Synnøve, når Nettavisen presenterer kritikken om merkingen av slike produkter.

- Det er et veldig godt produkt som er innenfor regelverket, så da får Anders Nordstad heller kritisere regelverket, sier hun til Nettavisen.

Hva gjelder ingrediensene og bidraget til utviklingen i det norske jordbruket, sier Rygh at alt Synnøve produserer, er produsert med norsk melk.

- Han ser på det på en forenklet måte. Når det gjelder revet blandingsprodukter er det bra at vi har en norsk aktør som lager det med norsk ost, for hvis ikke ville det kun vært importerte varer, sier hun.

- Vi bidrar til å øke forbruket av norske meieriprodukter, påpeker hun, og legger til at de også har en rekke andre produkter med ekte revet ost i markedet.

Rygh påpeker at Synnøve er en liten aktør som jobber knallhardt for å utfordre Tine, og bidra til vekst i det norskemeierimarkedet.

- Det er kun god og sunn konkurranse mellom norske aktører som vil bidra vekst i meierimarkedet som igjen vil bety til økt produksjon for bonden, sier hun.

- Enklest for kundene

Både Coop og Kiwi er blitt presentert for kritikken fra Nordstad.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at de følger gjeldende regelverk når det kommer til merkingen av produkter som for eksempel Xtra Pizzatopping.

- I og med at produktet ikke inneholder ost, kan vi heller ikke merket det med ost på noe vis. «Topping» har blitt et innarbeidet produkt kundene har blitt kjent med, og som spesielt prisbevisste kunder handler, sier han, og påpeker:

- For oss er det viktig å kunne tilby et bredt utvalg av varer og til ulike prisnivåer.

Kristiansen sier at produktene er plassert hvor de mener det er mest hensiktsmessig. Coops kundeinnsikt gjør at de vet hvor det er naturlig at kundene går når de skal ha et produkt

- Derfor er tilbehør til pizza i dette tilfellet plassert sammen med revet ost. På den måten gjør vi handleturen enklest mulig for kundene, sier han.

Les også: Leverte over 15 millioner liter mer melk til Tine

Også Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, forklarer hvorfor de plasserer revet topping sammen med revet ost.

- Årsaken er at produktene har mange av de samme bruksområdene. Mange kunder velger revet topping til eksempelvis pizza eller lasagne. Vi har ikke fått kundehenvendelser om verken plassering eller merking av disse produktene før, sier hun til Nettavisen.

Arvin påpeker imidlertid at produktene skal følge gjeldende lovverk for merking.