*Nettavisen* Økonomi.

Tror SAS har fått nok

Foto: Kjetil Strømme (Nettavisen)

På rekordtid har Norwegian kapret hver femte flypassasjer her til lands. Nå kommer SAS snart til å si at nok er nok, spår flyanalytiker.

08.12.03 14:00

Norwegian har hatt knallsuksess med å tilby lavprisreiser til Ola og Kari Nordmann. I løpet av ett års drift har selskapet greid å kapre en markedsandel på 20 prosent. Nå er smertegrensa snart nådd, tror en av landets ledende flyanalytikere, som ikke ønsker å stå fram med navn.

- Jeg tror den begynner å nærme seg nå. SAS vil ikke tillate at Norwegian blir for store, sier han til TV 2 Nettavisen.

Braathens kutter
SAS-ledelsen varslet mandag at Braathens skal spare ytterligere 500 millioner kroner for å stå enda bedre rustet i konkurransen om norske flypassasjerer.

- De skal ned på kostnadsnivået til Norwegian, påpeker flyanalytikeren, som mener at Braathens ikke har noe annet valg enn å barbere kostnadene.

- SAS må konkurrere mot Norwegian på kostnader, det er ikke noe annet de kan ta dem på, fortsetter han.

Utelukker prisdumping
Flyanalytikeren utelukker at SAS vil drive prisdumping for å presse lillebror Norwegian til å sette sine fly på bakken for godt. For det første vil Konkurransetilsynet sette foten ned for en slik strategi, og for det andre er det ikke realistisk å tror at SAS på sikt kan være den eneste som flyr innenlands i Norge.

- SAS har mye større kapitalbase og markedsmakt enn Norwegian. På den annen side tror jeg SAS er innstilt på at de ikke kan være monopolist, blant annet av hensyn til de norske reisende. Jeg tror egentlig de er tilfreds med at det er Norwegian de konkurrerer mot, og jeg vil anta at de vil la Norwegian være i fred, sier flyanalytikeren.

- Vi er bare snille
Administrerende direktør Bjørn Kjos forsikrer at han er oppmerksom på at Norwegian lever på SAS og Konkurransetilsynets nåde.

- Hadde SAS dumpet prisene, tror jeg konkurransemyndighetene ville tenke på hensynet til den norske flypassasjeren og grepet inn, sier han.

- Vi tenkte ganske grundig gjennom dette før vi startet opp, men kom til at det alltid i et så stort marked vil være mer enn én aktør. Og vi er jo en snill aktør i det norske markedet, fortsetter Norwegian-sjefen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.