Gå til sidens hovedinnhold

Turid (78) tok til gatene i kraftig cruiseoppgjør: – Tusenvis blir sendt ut i arbeidsledighet

Reiselivsnæringen ga klar beskjed til politikerne. – De må være både blinde og døve, svarer Rødt-politiker Mímir Kristjánsson.

Se reaksjonene fra opprørte demonstranter i Stavanger sentrum:

STAVANGER (Nettavisen Økonomi:) Over et år har gått siden forrige gang en cruiseturist satte en fot i Stavanger. Likevel lever konflikten om cruiseskipene i oljebyen i beste velgående.

I fjor satte politikerne et midlertidig tak på 200 cruiseskip per år som får legge til kai i byen. Det har fått begeret til å renne over for en hardt prøvet reiselivsnæring.

Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad er blant arrangørene av demonstrasjonen, og mener et tak på antall turister vil føre til voldsom trengsel i sentrum i sommermånedene og en turistfri bykjerne resten av året.

– Slike politiske beslutninger gjør at folk som til nå har jobbet i reiselivet hele året, blir redusert til sesongarbeidere og sesongbedrifter. Det får enorme konsekvenser for næringen, sier Saupstad, og fortsetter:

– Tusenvis blir sendt ut i arbeidsledighet. Dem som har bygget seg opp basert på en forventet utvikling vil måtte legge ned, selge båtene sine eller flytte virksomheten til en annen by.

Daglig leder Lars Rødne, sjef for Rødne Fjord Cruise, investerte nylig tungt i en elektrisk hurtigbåt for fjordcruise i turistmagneten Lysefjorden. Begrensninger i cruiseanløp i Stavanger gjør at han vurderer å flytte båten til Bergen.

– Vi må gjøre en vurdering av hva vi skal gjøre med materiell og ansatte. Vi kan ikke holde disse i arbeid bare for tre-fire måneder om sommeren, sier Rødne.

Les mer: Nesten hver sjuende arbeidstaker har vært permittert under pandemien

Eksplosiv vekst

Antallet cruiseanløp i Stavanger har mer enn doblet seg fra 2010, da byen tok imot 111 cruiseskip. I 2019 kom det 236 cruiseskip med rundt 460.000 passasjerer. Stavanger er blant byene med størst vekst i cruiseturister, og flere har tatt til orde for begrensninger i trafikken.

Antallet skip og passasjerer var forventet å vokse videre før koronapandemien la næringen død for et år siden.

I tillegg til å sette et tak på antall cruiseskip til 200 per år, har Stavanger-politikerne bestemt at turistene og skipene skal flyttes ut fra Vågen, den innerste delen av sentrum. En analyse som viser hva byen tåler av cruisetrafikk er også på vei.

En av grunnene til at cruisekonflikten igjen har blitt antent den siste tiden, er at havneselskapet Stavangerregionen Havn IKS - som Stavanger kommune eier majoriteten av - bestemte seg for å ignorere vedtaket fra stavangerpolitikerne om et makstak på 200 skip.

Anført av representanter fra Randaberg og Sola, samt Høyre i Stavanger, bestemte et flertall i styret seg for at selskapet skulle be de rødgrønne stavangerpolitikerne om å ombestemme seg.

Turid Gjesdal (78), som har vært guide i Stavanger i 50 år, mener cruiseturistene har vært en berikelse for byen. Hun mener politikerne bør ombestemme seg.

– Jeg synes det er dårlig. De burde lyttet til oss i næringen. At vi skal fordele cruiseturistene utover hele året burde vært en selvfølge. Politikerne burde bare være glad for alle turistene som kommer hit, sier Gjesdal.

Den erfarne guiden viste turistene rundt i byen lenge før cruiseskipene begynte å komme, og tror både dem som er for og imot cruiseturistene vil tjene på et bedre system.

– De bør heller forsøke å begrense hvor mange som får komme inn hver dag, slik at byen ikke blir oversvømt av fire skip én dag for så å være helt tom i fire dager etterpå, sier 78-åringen.

Les også: Mange har vært skeptisk til ideen til Bjørn Inge (53) og Lars Erik (41) – nå vil de skape 400 arbeidsplasser

Mímir Kristjánsson: – Helt latterlig

En av Rødt-politiker Mímir Kristjánssons største kjepphester før lokalvalget i Stavanger i 2019, var at han ville stoppe den galopperende veksten i cruisetrafikken. Han ønsket et tak på 52 cruiseskip i året, men måtte nøye seg med et midlertidig tak på 200 skip da han kom til makten sammen med Ap, SV, Sp, FNB og MDG.

Kristjánsson sier stavangerpolitikerne gjerne tar imot forslag til hvordan reiselivsnæringen vil fordele cruiseanløpene i løpet av et år innenfor begrensningen på 200 skip. Men han mistenker at de ikke vil bli fornøyd uansett.

– Dette er folk som vil ha inn flest mulig skip for å tjene mest mulig penger. Men det er ikke mulig for denne byen og innbyggerne som bor her, sier Rødt-politikeren og fortsetter:

– De må være både blinde og døve dersom de ikke har fått med seg at byens innbyggerne er rasende over antallet cruiseskip og turister som kommer om sommeren. Alle vil ha skipene ut av Vågen, fra Rødt til Fremskrittspartiet.

Han understreker at han, i motsetning til reiselivsnæringen, ikke synes at 200 cruiseskip er lite. Det er kun ett år det har vært flere enn 200 skip per år. I 2017 og 2018 var det henholdsvis 181 og 187 skip. I 2020 skulle det ha kommet nær 250 cruiseskip.

– Det med respekt å melde helt latterlig dersom Region Stavanger påstår at tusenvis av arbeidsplasser vil bli borte. Stavanger var ingen spøkelsesby før 2019, da det var under 200 cruiseskip her hvert år. Jeg har forståelse for at reiselivsnæringen er frustrert, men det er ikke på grunn av politikerne i Stavanger at næringen har lite å gjøre nå, sier Kristjánsson.

Les mer: Ny rapport om norsk industri: – Om dette skjer, er det bare å legge ned