*Nettavisen* Økonomi.

Turistene dropper Norge

Turistene svikter Norge, og vi har oss selv å skylde, mener Norges Turistråd. De krever økt markedsføring i utlandet. Utenriksdepartementet innrømmer at vi er så godt som usynlige.

På verdensbasis har antall feriereiser økt med 2- 3 prosent de siste fire årene. Her hjemme viser rykende ferske SSB-tall at norske og utenlandske overnattinger har gått ned med to og åtte prosent etter årets ni første måneder.

Sverige, Danmark og Finland har en positiv utvikling, mens Norge har hatt en negativ utvikling etter årets ni første måneder.

- Vi taper i den internasjonale konkurransen i et voksende marked. En viktig årsak er at vi mangler styrke i markedsføringen, fastslår viseadm. direktør Børre Berglund i Norges Turistråd (NTR) overfor Aftenposten.

I forslag til statsbudsjett for neste år, opplever Turistrådet et kutt på 17 millioner kroner. Inneværende år var kuttet på 12 millioner kroner.

- En femårig opptrappingsplan for merkevarebygging av Norge, godkjent av Stortinget i 2000, ble lagt død etter kun ett år. Norsk reiseliv kan ikke jobbe profesjonelt under slike omstendigheter, sier adm. direktør Elin Bolann i Fjord Norge AS til avisen.

Bransjen frykter videre fall i besøket, med tilhørende nedtrapping av turistindustrien, dersom det ikke satses tøffere på profilering av Norge som reisemål.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.