TV 2 har gitt beskjed til Altibox at de avslutter forhandlingene om en ny distribusjonsavtale. Dagens avtale går ut 31. mars. TV 2 sier det ikke lenger er grunnlag for en ny avtale. Det melder de i en kort pressemelding.

Altibox har rundt 530.000 TV-abonnenter, som i så fall mister TV 2s lineære kanaler fra og med 1. april.

TV 2 sier innholdet fortsatt vil være tilgjengelig gjennom deres egen streamingtjeneste, som krevet eget abonnement. Selve TV 2-appen vil fremdeles være tilgjengelig på Altibox sin TV-boks.

Uenige om fremtiden

Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes, sier i meldingen at han beklager overfor de seerne som ikke lenger får TV 2s lineære kanaler gjennom Altibox. Han konstaterer samtidig at det ikke er grunnlag for en ny avtale.

- Et partnerskap forutsetter en avtale som fungerer for begge parter. Gjennom forhandlinger over lenger tid, har det blitt tydelig at Altibox ønsker en helt annen modell enn det TV 2 har tilbudt, og som avviker vesentlig fra det TV 2 har avtalt med de andre distributørene i markedet, sier Sandnes.

Altibox: - Vi er overrasket

Kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Altibox sier til Nettavisen at de er overrasket over utspillet til TV 2:

- Vi i Altibox er litt overrasket over dette, og for oss fremstår det som et planlagt PR-utspill fra TV 2. De hadde et møte med oss i dag, og sender ut pressemelding 10 minutter etterpå, sier han.

- Vi er veldig klare for å forsøke å komme til enighet med TV 2, det har vi alltid med innholdsleverandører, og det har vi tidligere opplevd at er et ønske fra TV 2.

- Hva er det konflikten handler om?

- Generelt er vi opptatt av at kundene våre får valgfrihet til å se det de vil se, og ikke betale for det de ikke vil se, sier han.

Tidligere konflikter har i stor grad handlet om at TV 2 vil selge hele sitt programtilbud, ikke bare enkeltkanaler.

- Vi har håp om å komme til engihet med TV 2, men vi kan ikke tvinge noen som ikke vil ha en avtale. Vi er ganske rolige for dette. Vi har tidligere sett at når TV 2 har forhandlet, så har det vært ganske konfliktfullt, og så har man endt opp med en avtale likevel, sier han.

Nylig langvarig konflikt

TV 2 har nylig vært gjennom en lenger konflikt med Telenor. Rundt 550.000 kunder var uten TV 2s kanaler i rundt halvannen måned i desember og januar etter at de to selskapene ikke kom til enighet om en ny avtale.

Les også: Frykter for konsekvensene av Telenor-konflikten: - Viktig for at vi skal overleve

TV 2s kanaler var også utilgjengelig for Telias kunder en lenger periode i fjor vår.

Les også: Telia kan spare millioner på TV-sperring: - Forbanna provoserende