Hver måned måler Norsk Gallup Internett-trafikken på Norges største nettsteder ved hjelp av måleinstrumentet Redmeasure. I rapporten for desember går TV 2 Nettavisen forbi Dagbladet.
Totalt hadde TV 2 Nettavisen 1 828 000 unike brukere i løpet av desember. Det holdt til å bli Norges nest største innholdsdrevne nettsted.
TV 2 Nettavisen er totalt sett lest av godt over 100 000 flere enn Dagbladet.no.
- Vårt første mål var å gå forbi Dagbladet på denne listen, men vi har selvfølgelig et mål om å bli Norges største nettsted, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i TV 2 Nettavisen.
Økt markedsandel
Blant de største nettstedene var det kun MSN og TV 2 Nettavisen som ikke gikk tilbake. Førstnevnte fikk for første gang telt med sin egen e-posttjeneste Hotmail i rapporten. VG, som fortsatt er Norges største nettsted, hadde en tilbakegang på 4 prosent mens Dagbladet gikk tilbake med 9 prosent siden november.
- Vi har hatt en kraftig vekst i hele høst og spesielt med tjenesten MSN Messenger som nå brukes av over 700.000 brukere. Disse tallene er ikke med i Norsk Gallups oversikt, sier portalsjef Helge Birkelund i MSN Norge. Likevel er det åpenbart at mange Messenger-brukere også tar i bruk andre MSN-tjenester.
Omstilling i 2003, vekst i 2004
I 2003 har den sammenslåtte Internettorganisasjonen fra Spray, Nettavisen og TV 2 gjennomgått en omstilling, men kan altså likevel vise til stor vekst.
- Vi er utrolig fornøyd med det arbeidet journalister, designere, utviklere og salgsstaben har gjort i løpet av en kort omstillingsprosess i 2003. Sammen har vi bygget noe som er stort og vil bli enda større, sier Stavrum.
Totalt sett hadde TV 2 Nettavisen 105 635 000 sidevisninger i løpet av desember måned.
Her er Norges største nettsider:
1. VG 2 460 000 (-4%)
2. Startsiden 2 146 000 (-6%)
3. MSN 1 839 000 (-)
4. TV 2 1 828 000 (-)
5. Dagbladet 1 713 000 (-9%)
6. Kvasir 1 634 000 (-10%)
7. Aftenposten 1 398 000 (-7%)
8. Gule Sider 1 108 000 (+8%)
9. NRK 1 071 000 (+6%)
10. Finn 714 000 (-17%)

Kommentarer til denne saken