*Nettavisen* Økonomi.

TV-reklame som aldri før

De kommersielle TV-kanalen tar stadig mer av reklamekaka. Siden nyttår har TV 2, TVNorge, TV3 og ZTV solgt annonser for nesten 2,9 milliarder kroner.

23.09.03 15:41

Det ligger an til å bli et kanonår for reklamesalg på TV. Bruttotallene fra AC Nielsens reklamestatistikk viser at de fire store kommersielle kanalene i Norge selger annonser i bøtter og spann.

Alle øker
De første åtte månedene i år solgte TV 2 annonser til en verdi av 1,779 milliarder kroner, skriver Kampanje.com.

Salget er 5,9 prosent bedre enn til samme tid i fjor.

Bruttosalget i TVNorge oppgis til 698,6 millioner kroner, noe som er 13,2 prosent over 2002. Tallene fra AC Nielsen er rene bruttotall og tar ikke hensyn til eventuelle rabatter. Dermed er de faktiske salgstallene lavere enn statistikken viser, men de gir en klar indikasjon på at trenden er positiv for TV-kanalene.

Bedre for MTG
Størst fremgang har TV3 som har solgt 13,4 prosent mer i inneværende år sammenlignet med i fjor. TV3 har hatt store problemer med inntektene i en årrekke og seertallene har stupt. Salgstallene for de første åtte månedene i år tyder på at TV3 får sin del av fremgangen.

Også MTGs andre TV-kanal, ZTV, er nå med i statistikken. XTV har omsatt for 13,3 millioner kroner brutto.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.