*Nettavisen* Økonomi.

Uadressert reklame - selv med «nei takk!»

Foto: (Privat)

Trodde du det var nok å ha en lapp på postkassa som sa du ikke vil ha reklame?

15.09.10 08:52

Norske forbrukere har lov til å reservere seg mot uadressert reklame. Posten har et system der de deler ut klistrelapper som du kan sette på postkassa som forteller postbudet at uadressert reklame ikke skal leveres.

«I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette», står det i Markedsførsingsloven, som ble fornyet i fjor.

Aviser har et lite unntak i loven, gjennom at reklamebilag tillates.

Klager på Aftenposten
Ifølge juridisk rådgiver Frode Arnesen i Forbrukerombudet har det derimot i mange år kommet inn klager på at spesielt Aftenposten har benyttet sine avisbud til å distribuere reklame til personer som ikke er abonnent, og som har merket sin postkasse med at de ikke ønsker reklame.

- Forbrukerombudet har forsøkt å få en forbudsvedtak mot Aftenpostens distribusjon av uadressert reklame i strid med markedsføringsloven i 2008, men vi fikk da ikke medhold av Markedsrådet, forteller Arnesen.

Du må si nei flere steder
Nettavisen har fått tilbakemelding fra irriterte lesere som den siste tiden ved flere anledninger har fått dumpet reklame utenfor døra si.

Den nye markedsføringsloven fra 2009 gjør det klart at informasjon om at du ikke vil ha reklame må stå flere steder om det skal ha full effekt.

- Det ble i forarbeidene til denne loven presisert at for å unngå reklame levert på døren, må også døren merkes med «Nei takk» eller lignende. Det er altså ikke tilstrekkelig for å unngå reklame på dørmatten at man kun har merket postkassen, forteller Arnesen.

Reklamebud
Aftenpostens avisbud bruker dermed muligheten til å dumpe reklame for både å bli abonnent - og ikke minst sine egne reklamebilag - på dørstokken til mange, spesielt i de store byene. Dermed blir det blant annet enkelt for potensielle tyver å se at de som bor der er bortreist.

- Aftenposten Distribusjon følger markedsføringslovens bestemmelser, og ønsker ikke å dele ut noe til noen som klart tilkjennegir at de ikke ønsker uadressert reklame eller gratis aviser, sier administrerende direktør Arild Løkken i Aftenposten Distribusjon til Nettavisen.

- Får noen klager
Løkken ønsker ikke å kommentere at de med dette er med på å tilkjennegi hvem som er bortreist.

- Fra tid til annen får vi noen klager fra folk som ikke ønsker å motta noe av dette, vi sørger da for å oppdatere vårt system og følge opp berørte bud slik at saken løses så raskt som mulig, sier Løkken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.