*Nettavisen* Økonomi.

Ulrikke ble nektet adgang til Norwegian-flyet: Gikk glipp av lillebrorens siste timer

MISTET DE SISTE TIMENE: Olaf Skarbakk Bjørkeng (22) døde. Storesøster Ulrikke Bjørkeng (28) fikk ikke være med han på dødsleiet. Foto: Privat

Ulrikke Bjørkeng var ti minutter for sen til Norwegians innsjekking på Gardermoen og fikk dermed aldri si farvel til lillebroren Olaf.

05.04.19 15:21

Mandag kveld fikk Ulrikke Bjørkeng (28) vite at broren hennes, Olaf Skarbakk Bjørkeng (22 år), var blitt tatt av et stort snøskred i Troms.

Han svevde mellom liv og død.

Bjørkeng, som selv bor selv rett utenfor Gardermoen, booket billetter og kastet seg i bilen for å rekke det siste flyet til Bardufoss denne kvelden.

Hun kom frem 20 minutter før takeoff. Flyet sto fortsatt på bakken.

«Til tross for at jeg forklarte at lillebroren min var tatt av skred og at jeg måtte komme meg dit med en gang, så fikk jeg til svar at det dessverre ikke gikk fordi gaten var stengt nå. Jeg hadde ingen bagasje og hadde rukket å løpe til gaten før flyet skulle dra», skriver Bjørkeng på Facebook til Norwegian.

Nettavisen har vært i kontakt med Bjørkeng og fått tillatelse til å gjengi innlegget.

Døde før søsteren kom frem

Bjørkeng er fortvilet over at Norwegian ikke kunne være mer fleksible når det er snakk om krisesituasjoner. Det eneste Norwegian kunne gjøre var å booke om billetten til dagen etter.

«Hvordan tror dere det er å sitte 12 timer hjemme og vente når du vet at lillebroren din ligger begravd i et snøskred og at han mest sannsynlige ikke kommer til å overleve?», skriver hun.

Olaf Bjørkeng døde på sykehuset neste dag, før storesøsteren kom frem.

Klikk på bildet for å forstørre.

SØSKEN: Ulrikke og Olaf Bjørkeng som barn. Foto: privat

«Lillebroren min er død, og det hadde ikke endret seg selv om jeg hadde fått være med det flyet mandag kveld. Det som hadde endret seg dersom dere hadde vært litt medmenneskelige og ordnet det sånn at jeg fikk være med det flyet mandag kveld er at jeg da hadde fått vært på sykehuset med han den siste tiden sammen med resten av familien», skriver hun.

Måtte vente

I stedet måtte måtte Bjørkeng dra hjem igjen og vente i 12 timer før hun fikk ta flyet neste dag.

«De fleste kan nok tenke seg hvordan disse timene var. De prøvde å holde han i live til jeg kom frem slik at jeg fikk ta farvel med han mens han fortsatt var lillebroren min, men det gikk ikke og han døde på morgenen noen timer før jeg kom frem til sykehuset».

Til Norwegian skriver hun:

«På grunn av at jeg ikke fikk være med det flyet mandag kveld fordi det «dessverre ikke var noe mer dere kunne gjøre», måtte jeg ta farvel med han som et kaldt lik på en båre i stedet for å få være med han de siste timene av livet hans. Jeg som storesøstren hans fikk ikke vært der for han når han trengte meg mer enn noen gang. Det gjør ekstra vondt og det kommer til å plage meg nå som jeg må fortsette livet uten han», skriver hun.

«Jeg skjønner at man har ansvar selv for å være tidsnok ute, men det er ikke så enkelt å planlegge når lillebroren din skal bli tatt av skred. Jeg får ikke tilbake lillebroren min og han ville dødd uansett om jeg fikk være med på det flyet mandag kveld eller ikke, men opplevelsen ville vært en annen», skriver hun.

Gråt hele veien

Hun forteller at hun i etterkant fått høre at Norwegian kunne ordnet med en plass på flyet om de hadde ønsket det, og at det er blitt gjort før.

«Jeg får uansett ikke en ny sjanse til å komme frem tidsnok til å være med lillebroren min på slutten, men jeg håper virkelig at dere kan være litt mer forståelsesfulle, fleksible og medmenneskelige hvis noe tilsvarende skulle skje igjen», avslutter hun innlegget .

I en melding til Nettavisen forteller Bjørkeng at på flyet opp til Tromsø, gråt hun hele tiden fra hun kom inn på Gardermoen, gjennom sikkerhetskontrollen, ved gaten, på flyet og når hun landet.

«Ikke et eneste menneske, hverken ansatte eller passasjerer, snakket til meg eller spurte hvordan det gikk til tross for at jeg var helt knust, noe jeg syns er fryktelig trist».

Klikk på bildet for å forstørre.

SKRED: Bilde fra snøskredet mandag, der Olaf Bjørkeng mistet livet. Foto: Politiet

Hun oppfordrer folk til å se seg rundt og ta vare på hverandre, ikke bare se en annen vei fordi det føles ubehagelig.

«Vi må være mer medmenneskelige», skriver hun.

Norwegian svarer

Nettavisen har vært i kontakt med Norwegian om hendelsen. De skriver at de ønsker å gjøre alt de kan for å hjelpe kundene deres, spesielt når det er noen som står i en ekstraordinær situasjon som dette.

Klikk på bildet for å forstørre.

NEKTET ADGANG: Norwegian mente det ville være for krevende å slippe Bjørkeng ombord. Foto: NTB Scanpix

«Det er utrolig trist å lese det Ulrikke forteller og vi beklager virkelig at vi bidro til å gjøre situasjonen enda vanskeligere for henne. Da hun ankom flyplassen 20 minutter før avgang hadde allerede de andre passasjerene gått om bord og det var dessverre alt for snaut med tid til at vi kunne gjøre noe annet enn å booke henne om til første ledige flyvning. Vi skulle ønske at vi kunne løst denne situasjonen annerledes, men det er mange detaljer som dessverre gjør det vanskelig å holde tilbake en flyvning», skriver Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, i en melding.

«Vi har stor forståelse for den fortvilte situasjonen til Ulrikke, og våre tanker går til henne og hennes familien i denne veldig vanskelige tiden», legger hun til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag