Gå til sidens hovedinnhold

Unge vraker papiravisene

Folk mellom 20 og 30 år velger bort papiravisene. Verst er utviklingen for Stavanger Aftenblad og Adresseavisen, som går ned rundt 25 prosent i aldersgruppen.

- Vi har en tung jobb å gjøre for å nå de unge, sier Stavanger Aftenblad-redaktør Tom Hetland til Dagens Næringsliv.

I løpet av fjoråret mistet de 17 største avisene i Norge 88.000 lesere i aldersgruppen 20 til 39 år. Verst var utviklingen for gruppen mellom 20 og 29 år, der nedgangen var på hele 52.000 lesere.

Bergens Tidende har størst andel lesere under 30 år, til tross for en tilbakegang i 2004. Ansvarlig redaktør Einar Hålien forsøker å trekke opp lesertallene med mer stoff om musikk, underholdning og uteliv.

Også sjefredaktør Hans Erik Matre i Aftenposten ønsker seg flere yngre lesere. Matre forteller at «Tanta» har satset på å trekke 20- til 29-åringene med faktaorienterte saker med mye grafikk, og samspill med nettet.

Vårt Land og Adresseavisen opplyser i likhet med sine konkurrenter at de tar spesielle grep for å nå ut til den ettertraktede aldersgruppen.

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken