*Nettavisen* Økonomi.

Ut mot mot Disney+: – Det er ganske frekt

Komiker Christoffer Schjelderup tar et oppgjør med lanseringen av Disney+. Strømmetjenestens valg er imidlertid helt bevisst.

15.09.20 21:46

Disney+ er endelig lansert i Norge for å ta rotta på Netflix og HBOs hegemoni som streamingplatform. Med seg har de en rekke originaltitler som nordmenn kjenner godt, spesielt fra barndommen. Titlene inkluderer Star Wars, alt av Marvel-serien, Pixar-filmer og The Mandalorian.

Se Schjelderups humoristiske oppgjør med Disney i videoen øverst i saken.

Disney har tapetsert digitale kanaler med reklamer. Søker du på noe som ligner i nærheten av en Disney-tittel, er det rett inn på reklame med hvordan du kan få deg Disney+-abonnement.

Les mer: Nå kan du se Netflix - helt gratis og uten innlogging

Klikk på bildet for å forstørre. KRISE: Christoffer Schjelderup mener Fisketorget, samt restaurantene på Fløyen og Kjøttbasaren, er turistfeller: – Det er ganske krise egentlig, mener komikeren.

FORBANNA: Komikeren Christoffer Schjelderup tar et kraftig oppgjør med Disney+ på grunn av hans i-landsproblem. Foto: Arne Ristesund (Bergensavisen)

Storfavoritten skuffet

Men lanseringen har ikke bare møtt hyggelige tilbakemeldinger. Standupkomiker Christoffer Schjelderup ble forbanna da han tegnet abonnement.

– Jeg har gledet meg som en liten unge som har bursdag på julaften gleder seg til 24. desember til Disney +, skriver han i et innlegg på Facebook.

Les også: «Tiger King»-dyrehagen stengt ned for godt

Endelig kunne han få barndomsønsket oppfylt, med å få Disney når han enn ønsket. Han slo til med årsabonnement.

– Hadde jeg kunne kjøpt en livstid med Disney+ hadde jeg kjøpt det. De har kjøpt hele barndommen min, sier han.

Artikkelen fortsetter etter målingen.

I-landsproblem

Men Schjelderup ble meget skuffet etter å ha tegnet abonnement og gjort seg klar til å se storfavoritten The Mandalorian. For mens han poppet popcornet og satte seg klar i sofaen, trykket han på favorittserien for å se alt.

– Også er det to episoder tilgjengelig! Serien er ferdig, den er ferdig vist. Sesong to skal begynne å vises 30. oktober. Men Disney+ har lagt ut to episoder, sier han.

Les mer: Dette er seriene du kanskje har gått glipp av

Hele sesongen er gjort tilgjengelig i USA, og det er kort tid til andre sesong legges ut der.

Se rykende fersk trailer for sesong her:

Han understreker at dette er et i-landsproblem. Men ettersom han bor i et i-land, er det slike problemer han tross alt har, sier han med et humoristisk tilsnitt.

– Det er mange store problemer, og vi er midt i en pandemi, og dette faller nok langt ned på listen. Men på min liste er det helt på toppen, sier komikeren.

For å kunne se det (meste) Disney har å by på, må du ut med 69 kroner i måneden, eller 689 kroner for et årsabonnement.

Les mer: «Tatt av vinden» fjernes fra HBO Max grunnet rasistiske skildringer

– Jeg synes det er ganske frekt. De har markedsført tungt på The Mandalorian, og når folk tegner abonnement, så er det ikke tilgjengelig. Det hadde vært noe helt annet om seriene kom ut hver uke, men denne er ferdig laget, sier Schjelderup til Nettavisen.

– Tror du at du får giganten til å snu?

– Jeg tror de kan snu. Jeg har allerede fått tilbakemeldinger fra folk som utsetter å abonnere til alt er kommet ut. Jeg vet det er et kjempe-i-landsproblem. Men jeg bor i Bergen, og vi har fått nye restriksjoner og må være mye hjemme. Jeg kjenner jeg kunne trengt dette i livet mitt nå, sier han og ler.

Klikk på bildet for å forstørre. Mandalorian

GLEDET SEG: Komikeren Christoffer Schjelderup gledet seg til å se favoritten The Mandalorian.  Foto: disneyplus.com

Det er også meldinger om at Disney+ har hatt tekniske problemer ved lanseringen. Selskapet har ikke besvart Nettavisens henvendelser, tross gjentatte forsøk.

Hør podcasten Serieguiden snakke om Disney+:

Bevisst valg av Disney

Disneys valg om å slippe episodene én og én har imidlertid tidligere blitt omtalt av blant annet CNBC, Tech Times og TVLine. Da ble det forklart at årsaken er fordi det er stor konkurranse i streaming-markedet, og Disney ønsker seg lojale kunder.

Modellen til Netflix, hvor hele sesonger blir sluppet om gangen, fungerte da det ikke var så stor konkurranse i markedet. Nettstedet Screenrant skriver at det nå er flere bevis for at denne modellen sliter, og at det er blitt meldt at folk som venter på at en stor serie blir sluppet, tegner et 30 dagers gratis abonnent, og deretter avslutter det med en gang de har sett serien ferdig.

Disney prioriterer derfor nå å få bygget opp et dypt og langvarig forhold med seerne sine, og har derfor tatt et valg om å slippe episodene på den tradisjonelle TV-måten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.