*Nettavisen* Økonomi.

Utfordrer Ringnes på vann

Nordmenn kjøper vann som aldri før. Nå erklærer Hansa Borg vannkrig mot bryggerigiganten Ringnes.

15.03.06 13:27

Norske forbrukere kjøpte vann for 684 millioner kroner i norske dagligvareforretninger de siste 52 uker, viser ferske tall fra ACNielsen. Det er en oppgang på nær 15 prosent bare det siste året.

Tradisjonelt sett har Ringnes dominert vannmarkedet med produkter som Farris og Imsdal. Nå vil Hansa Borg ha en større andel av det stadig voksende drikkevaresegmentet. Spesielt når det gjelder vann uten kullsyre.

- Det er ingen grunn til at vi ikke skal være like store som Ringnes. Minst like store, sier marketingdirektør Lisbeth Hope Frugård i Hansa Borg til TV 2 Nettavisen.

- Sterk utfordrer
Selv om direktøren ikke tror Hansa Borg vil bli størst når det gjelder vann med kullsyre, så er de optimistiske.

- Jeg tror vi kommer til å være en ekstremt sterk ufordrer, sier Hope Frugård.

Ringnes har ikke ønsket å snakke med TV 2 Nettavisen om saken.

- Vannmarkedet er i en veldig spennende utvikling, er det eneste administrerende direktør Jan Bodd i Ringnes vil si i en uttalelse via en informasjonsmedarbeider.

Nye smaker
Det har vært en mengde nylanseringer i vannmarkedet det siste året. I februar kom Hansa Borg med Olden Boble med smaker som Eple og Solbær. Samtidig har Ringnes lansert Imsdal med smaker som Pære og Ingefær, og Farris Pluss med smaker som Grapefrukt Lime og Guarana.

- Vi skal være innovative og finne på ting som har god smak. Produktene våre skal utmerke seg, sier Hansa Borg-direktøren.

Betaler for vann
Selv om en ny undersøkelse i regi av Norsk institutt for vannforskning (NIVA) viser vannet i springen kvalitetsmessig er like godt som flaskevarianten, velger stadig flere nordmenn å betale for vann på flaske.

Spesielt innen segmentet vann uten kullsyre er det en sterk vekst. De siste 12 måneder har det vært omsatt kildevann for 144 millioner kroner i dagligvarebutikkene i Norge. Dette er en vekst på 19 prosent fra året før. I tillegg kommer omsetning på bensinstasjoner og i kiosker.

- Springvann er irrelevant. Vi er en konkurrent til brus, sier Hope Frugård i Hansa Borg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.