*Nettavisen* Økonomi.

Utfordrer til snus-krig

Unge svenske gründerne utfordrer giganten Swedish Match til krig om snusmarkedet både i Sverige og Norge.

19.05.04 12:28

Skruf Snus AB har tatt nær en prosent av det svenske markedet på seks måneder, og nå skal de unge svenskene etablere seg i Norge.

Målet er å ta 5 prosent av det norske markedet det første året.

Gründerne fra Småland satser på en dyrere og mer eksklusiv snus.

Det norske snusmarkedet er i vekst, og det er ventet at endringen i røykeloven vil øke etterspørselen.

I fjor ble det solgt 11 millioner bokser snus i Norge, hvilket er en økning på 16 prosent eller 1,5 millioner fra 2002. I tillegg ble det solgt 9 millioner bokser gjennom taxfree eller grensehandel, skriver Skruf Snus AB i en pressemelding.

I Sverige blir det solgt hele 200 millioner bokser snus hvert år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.