*Nettavisen* Økonomi.

Utvalg varsler kraftig fall i bompengeinntektene – vil fjerne elbilfordeler

NEDGANG: Bompengeinntektene kommer til å falle flere steder i årene framover.

NEDGANG: Bompengeinntektene kommer til å falle flere steder i årene framover. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Bompengeinntektene i Norge vil krympe med 1,4 milliarder kroner fram mot 2030, ifølge ekspertutvalg. De anbefaler å fjerne elbilfordelene og vurdere veiprising.

14.09.20 15:59

De samlede årlige inntektene fra bomringene i Trondheim, Bergen, Nord-Jæren og Oslo vil falle med 23 prosent mot 2030, tilsvarende 1,4 milliarder kroner.

Les også: Gunnar Stavrum: Altfor tidlig å avvikle elbil-fordelene - elbil må tvert imot gjøres mer lønnsomt

Det kommer fram i rapporten fra et ekspertutvalg som Samferdselsdepartementet har bedt om å se på det norske bompengesystemet.

– Dette er en reell utfordring fremover. Vi har i dag et system som ikke er bærekraftig, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NTB etter at han mandag fikk overlevert rapporten.

Hovedårsaken til fallende bompengeinntekter er fritak og rabatter i bomringene for elbiler og at andelen elbiler stadig øker, skriver utvalget i sin rapport.

– Dersom bompengeinntektene skal opprettholdes på dagens nivå og elbilfordelene opprettholdes, må takstene for bensin- og dieseldrevne kjøretøy nær dobles fram mot 2030, heter det..

Vil fjerne fordeler

Derfor foreslår utvalget i stedet at dagens fritak og reduserte takster for elbiler i bompengeprosjekt avvikles.

– Det vil styrke inntektsgrunnlaget i bomringene, nullvekstmålet blir lettere å nå og elbilister får riktigere signaler om kostnadene ved bruk av veikapasitet, skriver utvalget i sin anbefaling.

Klikk på bildet for å forstørre. LAGT FRAM: Samferdselsminister Knut Arild Hareide mottok mandag en rapport om framtidige inntekter i bomringene. Rapporten ble overlevert av utvalgsleder Annegrete Bruvoll.

LAGT FRAM: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mottok mandag en rapport om framtidige inntekter i bomringene. Rapporten ble overlevert av utvalgsleder Annegrete Bruvoll. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

De peker på at bompengetakstene bør speile de kostnadene bilbruken påfører samfunnet.

Utvalget ber også regjeringen om å vurdere såkalt veiprising, hvor bilistene betaler for hver kilometer de kjører.

Hareide: – Må ta grep

Samferdselsministeren understreker at stabile bominntekter også vil være nødvendig i framtiden.

– Skal vi ha dagens system, må vi ta noen grep. Her peker utvalget på at veiprising er fremtidens mulighet. Jeg synes det er veldig mye spennende i det. Men på veien dit må vi også gjøre endringer. Så er spørsmålet når vi skal gjøre det, sier han.

Klikk på bildet for å forstørre. MOTTOK: Samferdselsminister Knut Arild Hareide mottok mandag en rapport som omhandler framtidige inntekter i bomringene.

MOTTOK: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mottok mandag en rapport som omhandler framtidige inntekter i bomringene. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Det er bredt flertall på Stortinget for at alle nye biler som selges i 2025, skal være nullutslippsbiler.

– Jo mer vi lykkes med politikken, jo mindre penger får vi inn, påpeker Hareide.

– Den dagen alle biler som blir kjøpt nye i Norge, er nullutslippsbiler, forstår alle at dagens bompengesystem ikke er bærekraftig.

Les også: Mimir Kristjànsson: – Einar Gerhardsen hadde snudd seg i graven om han hadde sett hva norsk politikk har blitt redusert til

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.