*Nettavisen* Økonomi.

Vanskelig for svensk Lidl

Den tyske lavpriskjeden Lidl har ikke slått an like godt i Sverige som i Norge. Også konkurrent Netto sliter.

De ekstreme billigbutikkene har problemer med å få til lønnsom drift i det svenske markedet, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter .

Netto eies av ICA og Dansk Supermarked, og åpnet sine første butikker hos søta bror i 2002. Utviklingen har ikke gått i den ønskede retningen. Underskuddet før skatt endte i fjor på 127 millioner kroner.

Lidls tall er hemmelige, men offentlig tilgjengelige registre i Sverige viser at den tyske dagligvarekjeden hadde null i skattbar inntekt i 2004.

- Det er ingen selvfølge at det går an å flytte et butikkonsept som har slått an i et land, til et annet, sier økonomen Carl Eckerdal til avisen.

Eckerdal mener svenske forbrukere ikke er like vant til lavprisbutikkene som sine europeiske naboer. Økonomen tror svenskene er like opptatte av kvalitet som av pris. I tillegg er merkevarene Lidl selger ofte ukjente for forbrukerne.

Men likevel tror Eckerdal at Lidl kan ha sjans på lang sikt. Han påpeker at selskapet ikke har forlatt et marked det først er gått inn i.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag