Gå til sidens hovedinnhold

Vanvittig vekst for Hennes & Mauritz - kundene handler nå til full pris

Selskapets overskudd går til himmels med flere kunder i butikkene.

Pandemien rammet tidvis klesgiganten H&M hardt, og selskapet har hatt svært mange stengte butikker rundt om i verden. Men nå er situasjonen i ferd med å snu.

Les også: Koronastup for Hennes & Mauritz - tapte over milliarden

Selskapet har nettopp lagt frem resultatet for 3. kvartal, som viser at selskapet nå virkelig begynner å få finansene i orden:

Selskapet gikk med et overskudd på nær 4,7 milliarder svenske kroner, opp fra rundt 1,8 milliarder i samme kvartal i fjor.

Omsetningen øker igjen

Hovedårsaken til det sterke resultatet er at omsetningen øker kraftig: Omsetningen til butikkene økte med 14 prosent, og nettbutikken til selskapet opplever en salgsvekst på 22 prosent.

Målt i svenske kroner gikk omsetningen opp fra 50,9 til 55,6 milliarder svenske kroner.

- Overskuddsveksten er hovedsakelig et resultat av kolleksjoner som har blitt godt mottatt og flere salg til full pris, mindre salg og god kostnadskontroll, sier H&M-sjef Helena Helmersson i en melding, og legger til at de ser lyst på fremtiden.

- H&M-gruppens økte overskudd viser at markedet tar seg opp, selv om salget delvis har vært påvirket av restriksjoner og forsinkelser i forbindelse med pandemien, sier hun.

Nå får eierne utbytte

Selskapet anbefaler å utbetale et utbytte på 6,50 svenske krone per aksje i november. Dette er første gangen selskapet har betalt ut utbytte siden våren 2019. Selskapet skulle ha betalt utbytte i mars 2020, men trakk dette tilbake på grunn av pandemien.

Selskapet opplyser at utbytte nå er å anbefale, blant annet fordi de sitter på nær 25 milliarder kroner i kontanter.

Les også: Hennes og Mauritz legger ned butikker i Norge