– Lag liv og motstand.

Avisa Oslo: Det skriver Folkets Parti (FP)-leder Cecilie Lyngby i invitasjonen til Facebook-arrangementet «aksjon ved bomstasjoner over hele landet».

Datoen for aksjonene er den 3. mai, og kommer i kjølvannet av enigheten om Oslopakke 3. Avisa Oslo erfarer at enigheten mellom Oslo og Viken innebærer en økning på 40 prosent i snittprisen bilister må betale i bomringen.

Les mer: Ekstrem økning i bompengene i Oslo

Samtidig øker andelen av det elbilister må betale av fossilbil-pris fra 40 til 50 prosent.

– Det er gull for oss at de er så dumme at de gjør det de gjør nå, sier Lyngby til Avisa Oslo.

Husker du denne?


– Nok er nok

Lyngby tror at mange vil reagere på at bilister skal betale enda dyrere enn tidligere for kollektivsatsingen til Oslo, og at det vil øke engasjementet for aksjonene. Samtidig reagerer FP-lederen på følgende:

– De ber folk droppe bilen, men gjør seg helt avhengige av bompengene. Og tenk på alle de som har kjøpt seg elbil, og investert i ladestasjoner der de bor.

– Hvordan kommer dere til å aksjonere?

– Jeg vil at folk skal gå til sin nærmeste bomstasjon, ha med seg plakater og si nok er nok, svarer Cecilie Lyngby.

Les også: Carl I. Hagens reiseregninger vekker oppsikt: - Håper velgerne ser det

Hun understreker at hun ikke oppfordrer til sivil ulydighet, men aksjoner med plakater, hyling og skriking. Målet er at budskapet om aksjonistenes misnøye rettet mot politikerne som støtter bompenger skal nå fram.

– Jeg er kjempesint, sier Lyngby om den siste planlagte økningen av bompenger.

– Dette er så tragisk og en utnyttelse av folk, så jeg har ikke ord. Bilene skal ikke sees, men pengene vil man ha, understreker FP-partilederen.

NAF: - Desperat

Fornebubanen har gått på en gigantisk milliardsprekk, og spiser opp alle pengene som ligger i den viktige samferdselspakken Oslopakke 3. Det er her prioriteringer av nye samferdselsprosjekter ligger i Oslo og gamle Akershus.

Bomtakstene øker med 40 prosent – Majorstua stasjon legges på is'

Snittprisen for bompasseringer økes altså med rundt 40 prosent for å redde gigantprosjektet. NAF reagerer kraftig på løsningen

- Dette fremstår som en desperat handling fra politikere uten kontroll på kostnadene i prosjektene, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Fornebubanen er et grelt eksempel på problemet med norsk samferdselsbygging. Det tar for lang tid, planlegges for dårlig og bilistene må ta regningen, sier Handagard.

De krever nå at staten kommer på banen:

- NAF mener staten burde ta et mye større ansvar, og oppfordrer regjeringen til å oppfylle løftet fra Hurdalsplattformen om statlig dekning av 70 prosent av kostnadene til store utbygginger i byer. Økt statlig bidrag inn i bypakkene er nødvending også fordi regjeringen har lovet å kutte avgifter som rammer vanlige folk.

Skal finansiere flere prosjekter

Bompengeøkningen skal finansiere prosjektene som anses som mest nødvendige i årene framover. Foruten Fornebubanen er dette nytt signalanlegg for T-banen, drift av kollektivtrafikk og å dekke inn etterslep av vedlikehold for trikk og T-bane. Det blir ikke penger til ny Majorstuen stasjon eller ny bilvei i Oslo.

Partene har forhandlet flere uker på overtid og skulle egentlig landet enighet før påske. Kostnadssprekken for Fornebubanen bidro til forsinket uenighet. Banen blir mer enn 4 milliarder kroner dyrere enn ventet.