*Nettavisen* Økonomi.

Varsler hanekamp om kundene

Konkurransen tilspisser seg i hønsehuset. Nå slår flere produsenter seg sammen i kampen mot Prior.

13.02.06 10:48

Like etter at Prior fikk grønt lys for å kjøpe konkurrenten Norgården, er det klart for enda mer samarbeid i næringen. Denne gangen er det Synnøve Finden som slår sin fjærkre-virksomhet, Den Stolte Hane, sammen med selskapet Cardinal Foods. Sistnevnte selger i dag hvitt kjøtt og egg gjennom datterselskapene Norsk Kylling og Arne Magnussen.

Etter fusjonen vil det nye selskapet ha en markedsandel på 38 prosent i markedet for hvitt kjøtt og 16 prosent i markedet for egg.

Konkurrere på pris
Administrerende direktør Torfinn Prytz Higdem i Cardinal Foods AS sier til TV 2 Nettavisen at fusjonen blir gjort for å styrke selskapene i konkurransen mot Prior.

- Vi ser at vi trenger et større volum. Man må opp på et visst volum for å utfordre markedslederen, sier direktøren.

- Hva skal dere gjøre for å vinne frem i konkurransen?

- Vi skal gjøre flere ting. Vi skal være kvikke, stolte og rocka. Vi har en helt annen og smidigere organisasjon. Vi jobber veldig kostnadseffektiv, og vi jobbe veldig mye med produktet, sier Prytz Higdem. Han lover også at pris vil være en del av konkurransen.

- Pris vil være et element, forbrukerne ønsker lavere priser på hvitt kjøtt, sier Prytz Higdem.

Venter vekst i markedet
I tillegg til konkurransen i Norge, ønsker selskapet å vokser i norden. Det nordiske investeringsselskapet CapMan blir hovedaksjonær i selskapet med en eierandel på 52,9 prosent. Synnøve Finden får en eierandel på 14,2 prosent, mens de resterende andelene eies av selskapene Staur Holding, Arne Magnussen Holding og ledelsen i selskapet.

Det nye selskapet forventer at forbruket av fjørfeprodukter i Norge vil øke med rundt 7 prosent årlig de neste årene. I dag spiser en nordmann i snitt 12,5 kilo fjørfe i året.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.