Vegetar-produsent Beyond Meat, som er å finne i frysedisken hos norske dagligvarehandler som Rema 1000, Meny og Coop, har fullstendig kollapset på børs i USA. Da de lanserte burgeren, kalte de den «revolusjonerende».

Samtidig skal de kutte 40 stillinger for å spare penger.

Det skriver administrerende direktør Ethan Brown i en intern kommentar, ifølge Bloomberg.

– Selv om denne avgjørelsen er vanskelig, er den en del av en større strategi for å redusere kostnader og sikre bærekraftig vekst, skal han ha skrevet.

Jon raser etter festival-kjøttnekt: – Det er maktmisbruk

Aksjekollaps

Så langt i år har selskapets aksje falt nær 50 prosent.

Beyond Meat legger frem sine resultater etter børsens stengetid i USA torsdag kveld. Ifølge Reuters ser det ut til at tallene for andre kvartal i år vil være svake.

De tre siste månedene har estimatene for selskapets inntjening falt med over ti prosent, ifølge data fra Refinitiv.

Estimater hentet inn av Reuters viser at analytikere venter nedgang i salget på grunn av bekymringer vedrørende forsyningskjeden, og at etterspørselen etter vegetarproduktene faller.

Ringnes har aldri tjent mer penger

Produktet må smake bedre

Analytiker John Baumgartner i Mizuho sier til Reuters at noe av problemet med å hente nye forbrukere er at kulturelle smaker ikke endres over natten.

– Dersom man skal rekruttere kunder til neste fase, så krever det mer innovasjon og bedre smakende produkter.

Videre skriver nyhetsbyrået at anmeldelser av Beyond Meats plantebaserte «jerky» også indikerte en skepsis til smaken av produktet.

En drepende matkrise: – Prisveksten er helt urimelig

Slitt med avtaler

Beyond Meat var en favoritt på Wall Street da de gikk på børs, men selskapet har slitt med å få videreført sine samarbeid.

Vegetargiganten inngikk en avtale med McDonald's for å prøve ut vegetarburgerne i USA, men torsdag bekreftet hurtigmatkjeden at utprøvingen er avsluttet. Ingen av selskapene har meldt om noe videreføring av planteburgeren i USA.

McDonald's testet først den kjøttfrie burgeren på åtte restauranter i USA i november, før det i midten av februar ble rullet ut til nær 600 forskjellige restauranter for å sjekke forbrukernes lyst på burgeren.

I Sverige, Danmark, Østerrike, Nederland og Storbritannia selges fortsatt Beyond-burgerne på McDonald's.