Vi boikotter mer

Foto: Scanpix

Når norske forbrukere blir forbannet, boikotter de. Og det skjer stadig oftere.

15.03.05 08:21

En fersk undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser at en av tre kunder boikotter enkelte merkevarer, melder NRK.

Undersøkelsen ble gjennomført mens det var fokus på at TINE forsøkte å presse konkurrenten Synnøve Finden ut av ostehyllene hos ICA.

Her førte boikott til et markant fall i salget til TINE, og det førte til en oppgang for Synnøve Finden og for melkekonkurrenten Q-Melk.

Seniorforsker Ragnhild Brusdal i SIFO sier at en god del av disse trolig vil fortsette å holde seg til for eksempel Synnøve Finden, etter å ha byttet i en boikott.

Ellers er det gjerne elektriske produkter og teletjenester som blir boikottet, ifølge NRK.

Ifølge undersøkelsen klager rundt 80 prosent av de forbrukerne som har grunn til det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.