Gå til sidens hovedinnhold

Vi dropper frossenpizzaen

Nordmenn er ikke like pizzahungrige som før. Det er første gang siden 2001 at salget av frossenpizza synker.

Hittil i år har salget av den frosne middagvarianten sunket med 1,3 prosent målt i verdi. Det er Grandiosa-produsent Stabburet som rammes mest av tilbakegangen, skriver Finansavisen.

Men per innbygger er det fortsatt mye frossenpizza som konsumeres, nærmere bestemt nesten 5,5 kilo frossenpizza i året i gjennomsnitt.

Fortsatt er det Grandiosa som er mest populær, med en markedsandel på over 50 prosent.

Orkla-konsernet får god drahjelp av datterselskapet Stabburets ettertraktede produkt, og har en markedsandel på totalt 81 prosent i pizzamarkedet.

Nummer to på listen er Dr. Oetker, som har en markedsandel på 10 prosent. Selskapet har økt sitt salg med 14 prosent hittil i år, til tross for det generelle fallet.

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg