*Nettavisen* Økonomi.

Vi klager mest på bil og mobil

Bil ligger fremdeles på klagetoppen hos forbrukermyndighetene. Men antall klager på mobilen har økt mest, med hele 127 prosent det siste året.

24.05.05 10:23

Dermed går klager på mobiltelefoner rett inn på andreplass, like bak klagene fra de misfornøyde bileierne.

Det kom inn 650 saker til Forbrukertvistutvalget i 2004, og av disse ble 26 saker sendt videre til domstolene. Utvalget behandlet 130 saker etter den nye forbrukerkjøpsloven i fjor.

- På ni måneder, fra høsten 2003 til sommeren 2004, reduserte vi saksbehandlingen fra om lag 7,5 måned til 4,5 måned i snitt, opplyser direktør Svein Engebretsen til i en melding fra Forbrukerrådet.

Klagerne fikk i løpet av fjoråret totalt tilbake 9,5 millioner kroner, i tillegg til utbedring og omlevering. Mest tilbake fikk klageren som hevet bobilkjøpet, hele 813.621 kroner.

Alle vedtak i Forbrukertvistutvalget offentliggjøres på utvalgets nettside.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.