Vil garantere deg mot flykonkurs

Billige flybilletter kan koste deg dyrt hvis flyselskapet går konkurs. Nå vil Forbrukerombudet ha en garantiordning for passasjerene.

Samtidig som markedet flommer over av billige flybilletter både innenlands og ut i verden, er det aldri før forhåndssolgt så mange flyreiser.

Da billigselskapet Goodjet gikk konkurs fikk mange passasjerer problemer.

- Vi har sett at passasjerer har fått problemer ved at de har bestilt og forhåndsbetalt billetten, også går flyselskapet konkurs, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til TV 2.

- Eller de har vært på en destinasjon som kan være langt borte når flyselskapet går konkurs. Så må de selv kjøpe en dyr enveisbilett for å komme seg hjem, sier Thon.

Lavprisselskapet Norwegian melder at stadig flere er tidlig ute for å sikre seg de billige billettene.

- Vi foreslår nå at det skal være en garantiordning der flyselskapene betaler inn til et fond som skal dekke hjemreisen til passasjerer som rammes av slike konkurser, sier Forbrukerombud Thon.

Thon har følgende forbrukertips når det gjelder forhåndsbetaling av flyreiser:

-Bruk kreditkort når du forhåndsbetaler flybilletten fordi da er det kreditkortselskapet som må dekke tapet ditt ved en konkurs.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.