*Nettavisen* Økonomi.

Vil gi 50 sparken

Et utvalg i Orkla Media foreslår å kutte hele 50 årsverk i annonse-produksjonen til konsernets 14 aviser. Det er nesten halvparten av de ansatte.

Kampanje skriver at Orkla Media vil redusere bemanningen i annonseproduksjonen i konsernets norske aviser. Hvor mange som mister jobben, avhenger av om det blir valgt lokale, regionale eller nasjonale modeller. Der den siste løsningen som vil innebære de største årsverk-kuttene, ifølge Orkla Medias ansatteportal.

– En egen arbeidsgruppe har vurdert den fremtidige annonseproduksjonen der gruppa har sett både på en videreføring av lokale løsninger og opprettelse av ett eller tre nasjonale sentre. Den nasjonale løsningen vil rasere dagens bemanning innenfor annonsproduksjonen, men hver fjerde ansatte vil trolig også miste arbeidet ved en lokal modell, sier de tillitsvalgte i konsernet.

Totalt er det 105 årsverk i annonseproduksjon og materiellhåndtering i de 14 dagsavisene som er omfattet av prosjekt «effektiv organisasjon». Ved nasjonale løsninger foreslår utvalget at tallet skal reduseres til 55.

HTML EMBED

– Selv om det vil bli forsøkt å rekruttere mange av de 55 fra dagens aviser, vet man av erfaring at det er ikke så mange som har mulighet til å flytte for å starte arbeid et annet sted. Tallene viser også at det er en høy gjennomsnittsalder blant de som blir rammet. En nasjonal senterløsning vil dermed i praksis bety at de aller fleste av dagens ansatte vil miste jobben, skriver de tillitsvalgte på Orkla Medias ansatteportal.

Hvis Orkla Media satser videre på annonseproduksjon lokalt, mener arbeidsgruppen at bemanningen kan reduseres fra dagens 105 årsverk til 81 årsverk. Gruppen mener ny teknologi og forbedret arbeidsflyt åpner for kutt.

Etter planen skal ledelsen i dagspresse Norge i Orkla Media bestemme den fremtidige organisasjonsmodellen 23. april.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag