*Nettavisen* Økonomi.

Vil ha reklame i programmene

Foto: TV 2

Fremskrittpartiets Ulf Erik Knudsen i kulturkomiteen er positiv til å åpne for produktplasseringer i norske tv-program. Knudsen mener at Norge er nødt til å følge den internasjonale utviklingen på dette området.

Tv-direktivet er i ferd med å mykes opp og mediekommisær Vivian Reding vil blant annet i større grad åpne opp for produktplassering i tv-programmer selv om dette ikke tillat i dag verken på europeiske eller norske tv-kanaler i dag, skriver Kampanje.

Ingen avklarin i nytt direktiv
Statssekretær Mette Gundersen i Kulturdepartementet kunne mandag fortelle Kampanje at departementet var orientert om forslagene til nytt tv-direktiv, men noen stilling om hvorvidt produktplassering skal være lov i fremtiden ville hun ikke ta.

- Jeg synes det blir feil å sende ut for tydelige signaler nå. Uansett må saken til Stortinget, men det jeg kan si er at jeg personlig er skeptisk til en liberalisering her, sier Gundersen.

Mener Norge må følge utviklingen
På Stortinget vil en endret kringkastingslov møte blant annet Fremskrittpartiets Ulf Erik Knudsen i kulturkomiteen. Knudsen mener at Norge er nødt til å følge den internasjonale utviklingen på dette området. Frp-politikeren kjenner godt til loven slik den er i dag for så tidlig som i fjor behandlet komiteen endringene i kringkastingsloven.

Det førte til ytterligere innstramminger på denne omdiskuterte formen for sponsing.

- Vi uttrykte bekymring den gangen for hvordan loven kunne bli brukt. Hvis man brukte loven til sitt ytterste kunne TV 2 for eksempel oppleve at det ble forbudt å sende en reprise av en James Bond-film som er relativt tydelig på produktplassering, sier Knudsen.

Internasjonalt orientert
Fra et forbrukerståsted mener Knudsen det er en beklagelig utvikling, men så lenge tv-bransjen er så internasjonalt orientert som den er tror Knudsen det ikke går an å klippe båndene til omverden.

HTML EMBED

- Alternativet er å si nei til alt som er utenlandskprodusert, men det tror jeg ikke engang de mest ekstreme i KrFog SV ønsker, sier Knudsen.

Dersom EU nå bestemmer seg for å åpne for produktplassering i europeiske tv-produksjoner er Knudsen av den oppfatning at Norge må følge etter.

- Hvis vi nå får et helt annet regime vil det være naturlig at Norge justerer seg etter det, sier Knudsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.