*Nettavisen* Økonomi.

Ving, TUI og Apollo avlyser alle reiser fram til 20. august

Oslo 20191101. Petter Stordalen, ny eier av Ving, møter ansatte i Ving Norge.

Oslo 20191101. Petter Stordalen, ny eier av Ving, møter ansatte i Ving Norge. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

Charterselskapene avlyser alle reiser fram til 20. august, kommer det fram i en melding.

19.05.20 15:16

Som Nettavisen skrev i går, har det vært hyppig kontakt mellom charterselskapene for å komme fram til en felles tolkning av UDs nye reiseråd. Tirsdag ettermiddag kom meldingen om at alle reiser kanselleres fram til 20. august.

Ving og Apollo melder at de på grunn av usikkerheten rundt nye reiseråd til Norden og Europa har bestemt at de vil kansellere alle reiser, selv om det kan bli åpnet for reiser ut av Norge før 20. august.

«På den måten vil våre kunder ha en mulighet til å planlegge andre feriereiser i sommer, samtidig som vi i Ving kan legge planer for nye, fantastiske reiser til høsten og vinteren», skriver Ving på sine nettsider.

Reiseselskapene forsikrer kundene om at de skal få redundert sine reiser innen 90 dager. Men på direkte spørsmål vil ikke Ving kommentere om det er likviditet i selskapet til dette.

- Får pengene tilbake

Beslutningen berører 32.000 reisende, opplyser Ving til DN. TUI vil ikke oppgi hvor mange reisende som er berørt av beslutningen. Kundene trenger ikke å gjøre noe spesielt for å tilbakebetalt, meldte Ving til Nettavisen mandag.

- De trenger ikke gjøre noe. Alle kunder som er berørte av reiseråd får en mail fra oss med tre valg - ombooke reisen til et senere tidspunkt, få et gavekort eller avbooke reisen og få pengene tilbake, skrev kommunikasjonssjef Siri Røhr-Staff i en epost mandag.

Nettavisen kunne mandag fortelle om stor konkursfare i reiselivsbransjen. Det er også uavklart hvordan tilbakebetaling til kunder skal finansieres dersom en reiseaktør går konkurs.

Virke Reiseliv antyder at bransjen i verste fall må regne med fem milliarder kroner i tapt omsetning på grunn av avlyste feriebookinger fra mai til oktober. Leder Astrid Bergmål i Virke reiseliv synes UDs nye reiseråd har skapt enda mindre forutsigbarhet for norske reiseselskaper:

– Dette er en direkte konsekvens av den uforutsigbarheten selskapene nå står overfor som følge av regjeringens nye reiseråd. Reiserådene gir så stor uforutsigbarhet at mange nå ser at det blir umulig for dem å gjøre noe annet enn å innstille alt. Dette synes vi er utrolig synd, for internasjonalt reiseliv trenger å komme i gang, sier Bergmål til E24 tirsdag.

- De har ikke kapital til å gjøre opp

Turoperatørene forsikrer at kundene skal få refundert ferieutgiftene sine.

- Hvor lang tid tar det før kundene får tilbake det de har betalt?

- Vi har 90 dager på å betale tilbake pengene. Vi begynner fortløpende, og for dem som har fått kansellert reisen før, gjelder fristen 90 dager fra kanselleringstidspunktet, sier Siri Røhr-Staff til Nettavisen.

- Er det likviditet i selskapet til å betale tilbake kundene?

- Det kan jeg ikke kommentere. Men vi har holdt på i 60 år og skal holde på i 60 år til.

Ving gikk konkurs i 2019 som en del av det internasjonale reiseselskapet Thomas Cook, men ble reddet i oktober da selskapet ble kjøpt opp av Petter Stordalen, oppkjøpsfondet Altor og TDR Capital.

Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs påpeker at full stopp i reisebookinger har ført til at kontantstrømmen til reiseoperatørene har stoppet helt opp.

- De har ikke kapital til å gjøre opp dette nå, sier Elnæs til Nettavisen.

Med mindre staten går inn med direkte støtte, vil situasjonen bli ytterst kritisk og det vil komme oppsigelser som erstatter permisjonene allerede i juni, anslår Elnæs.

- Pengene mangler

Regjeringen utvidet tilbakebetalingsfristen fra 14 dager til tre måneder gjennom en forskrift i vår. Dette er uheldig for forbrukerne, mener Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

- Operatørene har ikke pengene, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til Nettavisen.

- Vi forventet at myndighetene skulle komme opp med en økonomisk ordning så selskapene fikk tilført midler slik at kunne tilbakebetale raskere til forbrukere, men det de har fått er låneordning som alle i bransjen er enige om ikke er god nok.

Låneordningen hun peker på er to milliarder satt av til bransjen, men med et avsetningskrav på én milliard, som i praksis betyr at man på grunn av forventede konkurser ikke regner med å få tilbake halvparten av lånet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag