Onsdag morgen kom det fram i en pressemelding at Vipps skal slå seg sammen med MobilePay og Pivo. Sammen får de en kundebase på 11 millioner brukere og over 700 millioner årlige betalinger.
− Kompetansen innenfor betalinger er global, ikke lokal, og vi trenger et enda sterkere fotavtrykk for å konkurrere med de internasjonale aktørene. Ved å kombinere tre av de beste merkevarene i Norden og å bygge en enda sterkere teknologiplattform, kan vi skape betalinger i verdensklasse, sier adm. Direktør Rune Garborg i Vipps, i en pressemelding onsdag morgen.
Selskapet holder pressekonferanse om sammenslåing onsdag formiddag.
− Denne morgen signerte vi en avtale. Vi jobbet hele natten og denne morgningen var avtalen endelig ferdig. Det vi gjør er å samle de sterkeste merkevarene i Norge til et felles selskap, sier Garborg når han åpner pressekonferansen.
Les også: Gigantisk avtale for Vipps: Får nesten tre ganger så mange brukere
Han presiserer fra start at skalaen er veldig viktig her.
- Vi blir kostnadseffektive og vi kan forenkle kundenes liv på et mye høyere nivå, sier Garborg.
- Dette blir utelukkende en fordel for forbrukerne. Vi skal levere flere nye produkter og tjenester. I tillegg skal vi øke bruken av Vipps utenfor Norge. Det blir hvertfall i Norden, sier Garborg til Nettavisen.
Global konkurranse
Det fusjonerte selskapet skal konkurrere med de største aktørene i markedet.
- Konkurransen er Amazon, Apple og Klarna. Vi konkurrerer mot verdens ledende merkevarer. Dette er definitivt ikke en lokal konkurranse. Det er globalt, sier Garborg.
- Den viktigste kampen er å bli nummer en i e-handel. Vi er sterke i dag. Vi er ikke sterke nok i verdikjeden hvor profitten er høyest.
Vipps, Pivo og MobilePay ønsker å inkludere flere tjenester som for eksempel muligheten til å betale på etterskudd og de ser også på muligheten for hjemlevering. Selskapene deler de samme ambisjonene om videre vekst.
- Denne avtalen er avhengig av godkjennelse fra relevante myndigheter. Vi er utålmodige og vil starte med en gang. Til vi får godkjenning vil tjenestene fortsette som de gjør.
Garborg sier til Nettavisen at en godkjenning kan fort ta opp til et år.
Les også: Har du lagt merke til denne endringen hos Kiwi og Meny? – Vi er veldig fornøyde
- Sterkere sammen
Selskapet er også ivrige etter å få med Swish på laget. Swish er et mobilt betalingssystem i Sverige og har nesten 8 millioner brukere.
- Alt vårt fokus har vært på samarbeidet mellom Pivo og MobilePay. Vi blir glade hvis Swish vil være en del av det, sier Garborg.
Han sier de har hatt en jevnlig dialog med de andre lommebøkene i Norden.
- Det beste for oss er et samarbeid. Det vi skal konkurrere mot er så ekstremt.
Garborg forteller til Nettavisen at selskapene allerede begynte å snakke sammen i fjor høst.
- Det er ingen tvil om at vi står sterkere sammen. Bedriftene forventer et integrasjonspunkt på sine løsninger. Man må være attraktiv for de store bedriftene. Her handler det om kapabiliteten til å utvikle flere løsninger. Det gir oss en helt annen kraft, sier Garborg til Nettavisen.
Beholder Vipps
Garborg avslører at navnet på det nye selskapet blir Vipps, men han understreker at det er tre sterke merkevarer som slår seg sammen.
For den europeiske ekspanderingen ønsker Vipps å inkludere alle de nordiske landene, men han avslører også at de er i kontakt med andre banker i Europa.
Han kan ikke kommentere på eierskapet og hvordan det har blitt bestemt, men prosessen har vært i gang lenge.
- Dette startet fordi vi alle forsto at vi ikke kommer til å vinne denne konkurransen som den nasjonale vinneren. Vi deler de samme målene når vi ser på e-handel, sier Garborg.
Planen er å hente de beste løsningene fra hvert av de tre selskapene.
- Vi ser en god del investeringsmuligheter, men det er for tidlig å si hvor mye vi skal investere og hva vi skal investere i.
- Vi skal lage de letteste løsningene i markedet, sier Garborg.
Les også: Gigantavtale for Vipps
Visa-avtalen fortsetter
Selskapet har inngått flere avtaler i deres ambisjon om å ekspandere i Europa.
I fjor inngikk Vipps en avtale med Visa. Det har vært en enorm etterspørsel etter digitale betalinger og selskapet mente at tidspunktet for en felles satsing ikke kunne vært bedre.
− Vi skal bruke vår erfaring og kompetanse på å skape forenkling i verdensklasse gjennom løsninger som begeistrer folk utenfor landegrensene på samme måte som vi har gjort i Norge, sier Garborg.
De skal fortsette samarbeidet med Visa når de fusjoneres.
BankID og BankAxept skal slås sammen til et selskap.
- Som en del av prosessen med å slå Vipps sammen med MobilPay og Pivo, vil Vipps fisjonere med BankAxept og BankID. Det betyr at BankAxept og BankID samles til ett selskap som fortsatt eies 100 % av de norske bankene.
Les også: Kunder med Apple Pay går glipp av bonus hos Kiwi og Meny: – Vi ser selvsagt på det