Hittil i år har det vært er en kraftig økning i antall henvendelser fra bedrifter og privatpersoner til kundeservice om svindel.
Antall henvendelser hittil i år er 1500 mot 500 samme periode i fjor, ifølge Vipps.
– Akkurat nå er det mange brukersteder som utsettes for svindelforsøk, sier kommunikasjonssjef hos Vipps, Caroline Lunde, til Nettavisen.
Les også: Bedrageri-eksplosjon: – Helt sjokkerende
«Phishing»
Bakteppet er dystert: DNB behandlet i fjor i alt 9291 svindelforsøk, en økning på 45 prosent fra 2021. 70 prosent av svindel-tilfellene i digitale kanaler handler om «phishing».
«Phishing» er en engelsk betegnelse som på norsk kan oversettes til nettfisking. Ordet benyttes i sammenheng med digital sikkerhet og er knyttet til begrepet sosial manipulering.
Digital svindel økte med 832 prosent mellom 2018 og 2022. DNB avverget i fjor svindelforsøk for i alt 1067 millioner kroner av en sum på 1244 millioner hvis vi ser på alle former for svindelforsøk.
– Sjekk appen
Lunde mener du ikke kan være forsiktig nok:
– Ikke trykk på linker eller sett i gang en dialog med de som prøver å kontakte deg. Hvis du vil sjekke status for profilen din, gå inn i portalen eller appen. Aldri oppgi PIN, passord eller annen sensitiv info.
Ifølge Lunde blir svindlerne stadig mer finurlige:
– Tiden med skrivefeil og formuleringer som gjorde at det var lett å se at SMS-en eller e-posten er falsk, er over. Nå ligner det mer og mer på «ekte» innhold, så derfor er det ekstra grunn til å være på vakt, sier Lunde.
Vipps gjør det helt klart at de aldri ber deg:
- Oppgi PIN-kodene dine.
- Om å sende penger til Vipps.
- Kort- eller kontoinformasjonen din.
- Oppdatering av betalingsinformasjonen din.
- Generell kundeinformasjon ligger i appen., aldri på eksterne nettsteder.