Gå til sidens hovedinnhold

Vippset 20.000 kroner til selger for å sikre seg bruktbåt usett: – Merker at folk har mye penger

En kunde vippset 20.000 kroner til båtselger Bjørnar Aas for at han skulle holde av en bruktbåt - usett. Det gikk ikke Aas med på.

I fjor vår eksploderte salget av fritidsbåter i lys av avlyste utenlandsferier og oppfordringer om norgesferie. Lite tyder på at interessen for båt har lagt seg i år - snarere tvert imot:

– Mange av de mest populære bruktbåtene holder jeg bevisst borte fra Finn.no, for jeg vet at jeg får solgt dem lokalt til faste kunder uansett. Det ødelegger hele dagen når det renner inn forespørsler i tide og utide, sier daglig leder Bjørnar Aas ved båtforhandler Kjøkøysund Marina utenfor Fredrikstad.

Eirik Håstein, produktdirektør i Finn Motor, bekrefter at mange nordmenn har et sterkt ønske om egen båt denne sommeren.

– Vi ser at båtmarkedet for alvor har startet å koke nå. Det var et sinnssykt år i fjor med vanvittig trafikk. Vi var spent på hvordan det skulle røre seg i år, men det virker som at folk er minst like interessert nå, sier Håstein.

Trafikkveksten på bruktbåt hos Finn.no i forrige uke var på 65 prosent sammenliknet med tilsvarende uke i fjor. Hittil i år er veksten på 33 prosent fra fjoråret.

– I mars var det mer enn 4,6 millioner besøk på båtannonsene, noe som er en økning på mer enn 1,5 millioner besøk sammenliknet med fjoråret, sier Håstein.

Les mer: Ekstrem Tesla-effekt ga kjempehopp i elbilsalget: – Skal innrømme at jeg var bekymret

Vippset 20.000 for å holde av båt

Båtselger Bjørnar Aas har som regel en relativt rolig vinter, men sier at interessen for både brukte og nye båter har vært jevnt høy gjennom hele vinterhalvåret.

Som Fredrikstad Blad skrev i begynnelsen av april, sendte en kar fra Oslo-området 20.000 kroner via Vipps til Aas i håndpenger for at han skulle holde av en båt som lå ute for salg. Men i stedet for å ta pengene og selge båten usett til mannen, sendte Aas pengene i retur og solgte båten til en fast kunde i Fredrikstad.

– Han bodde så langt unna, og det er mer jobb enn folk tror. For oss er det enklere å selge i nabolaget, sier Aas til Nettavisen.

Han tror mange kjeder seg i en tid med mange koronarestriksjoner og brenner inne med penger de ellers ville brukt på utenlandsreiser.

– De mest populære båtene vi har inne er typisk noen av de største båtene, for eksempel Yamarin 79 og 88. Mange bytter båt ofte og rullerer, mens andre kjøper båt for første gang. Vi merker at folk har mye penger, og har ikke noe imot å bla opp 400.000 kroner for en båt. Det er først når båtene kommer opp i to millioner kroner at det går tregere, sier Aas.

I skrivende stund er det rundt 1.000 annonser ute på Finn.no merket «båt ønskes kjøpt». Samtidig er det rundt 6.350 annonser båter ute for salg på den populære markedsplassen.

Les mer: En uke på Oslofjorden gjorde at Theo dro hjemmefra som 16-åring: – Mye bedre enn byen

Yamaha-motorer satt fast i Suezkanalen

Kjøkøysund Marina-sjefen sier at bedriften allerede er langt foran skjema hva gjelder salg. Nå er hans største bekymring om han har nok motorer inne, etter en smått utrolig hendelse i Suezkanalen for tre uker siden.

– Mange av Yamaha-motorene kjørte seg fast i Suezkanalen og er forsinket med 14 dager eller mer. Heldigvis skal de fleste ha båtene sine i mai, sier Aas.

I dag er det sannsynligvis mer enn én million fritidsbåter i Norge, ifølge Sjøfartsdirektoratet. Generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund sier at det ikke finnes noe offentlig båtregister i Norge i dag, men registrerer at antall ulykker økte med 20 prosent i fjor.

– Tallene harmonerer godt med at vi opplevde mange nye medlemmer og økt aktivitet generelt i fjor. Som regel er det flest nye brukere som er involvert i ulykker, så jeg vil anslå at antall båteiere gikk opp rundt 15 prosent i fjor, sier Smith.

Oppdatering 14. april: I etterkant av publiseringen av denne artikkelen har Nettavisen vært i kontakt med produktsjef Kjell Hansen i Småbåtregisteret. Hansen melder om en økning i henvendelser på 30 prosent i år sammenliknet med i fjor.

Generalsekretæren synes det er gledelig at så mange flere prøver seg til sjøs. Samtidig er han bekymret for at prisnivået skal øke videre. Før koronapandemien gikk stabilt nedover, men økte betydelig - spesielt for større båter - i fjor.

– Vi ønsker ikke en jojo-effekt på prisene. I fjor solgte jeg min båt for 20 prosent mer enn jeg kjøpte den for året før. Det er kanskje et litt ekstremt tilfelle, men vi merker en betydelig prisoppgang, sier Smith.

Les mer: Kjempemarked for båtsalg: – Flere får igjen nesten like mye som de betalte for 5-10 år siden

Reklame

Nå er bestselgeren endelig på tilbud