– Forslaget ble sendt til Bymiljøetaten 27. april. Forslagene er inspirert av det vi har gjort i mange andre markeder. Vi ønsket at det skulle tas noen grep siden vi forutså det som skjedde i sommer. Å gå i dialog for å selvregulere markedet i påvente av flere reguleringer var en måte å gjøre det på, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagbladet.

Les også: Bergen kommune ønsker gateleie for elsparkesykler

Gjerde sier at aktørene blant annet ba kommunen om å identifisere soner der elsparkesyklenes hastighet begrenses til gangfart og soner til parkering. De foreslo også en begrensning på antall elsparkesykler i soner med høy tetthet og ville forplikte seg til å fjerne feilparkerte elsparkesykler innen 24 timer.

Kommentar: Lan Marie Berg må ta sin del av ansvaret for elsparkesykkel-kaoset i Oslo sentrum

Avtalen ble ikke signert, men aktørene ble i august enige om å innføre flere egne tiltak.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at byrådet ønsker seg en mer forpliktende samarbeidsavtale med aktørene.

– Voi og andre aktører har full anledning til å innføre flere av tiltakene allerede nå. Vi vil gjerne ha på plass en avtale, men som kommune er vi nødt til å forsikre oss om at tiltakene er gjennomførbare og til det beste for hele byen, sier Berg.

(©NTB)