Gå til sidens hovedinnhold

Volkswagen blander seg inn i valgkampen: – De rødgrønne kan bli en bremsekloss

I en pressemelding fra Volkswagen angripes de tre rødgrønne partiene for en elbilfiendtlig politikk. – 2025-målet står i fare med det grepet de har på tegnebrettet.

Stortingets mål om at 100 prosent av nybilsalget skal være nullutslippsbiler innen 2025 kan være i fare, mener administrerende direktør i bilimportøren Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.

Det kommer fram mandag i en pressemelding fra bilgiganten Volkswagen.

Der går Hekneby ut mot Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV, som ønsker å gjeninnføre moms på elbiler som koster over 600.000 kroner.

I dag har regjeringen fritak på moms på elbiler, for å gjøre det mer gunstig å kjøpe disse.

Les også: Dette er nå Norges desidert mest solgte bil - bensin og diesel er nå nesten helt dødt

– Det er et paradoks at en eventuell rødgrønn regjeringskonstellasjon kan bli en bremsekloss på vei mot 2025-målet, og at de rammer bilkjøpere i Distrikts-Norge, sier Hekneby.

– Vi forstår at intensjonen er å gjøre noe med fordelingspolitikken, men konsekvensene blir at det blir mer attraktivt å velge fossilt fremfor elektrisk i flere segmenter.

Norges mest populære bil kan bli dyrere

Det har lenge vært klart at Ap og SV vil gjeninnføre momsen for bilene som koster over 600.000, og på helgens landsmøtet vedtok Sp den samme politikken.

Elbiler til over 600.000 vil dermed få en moms på 25 prosent.

Norges mest populære bil, Audi e-tron, koster i dag like under 600.000, men vil ifølge TV 2 koste minst 700.000 til 800.000 inkludert moms, dersom man legger til litt utstyr.

Les også: Simen (44) selger Norges mest populære bil: – Aldri opplevd liknende

– Innføres elbilmomsen for tidlig, på et nivå som også rammer vanlige norske familier over hele landet som vil velge elektrisk, så settes målet om å kun selge elektriske personbiler i 2025 i fare.

SV: – Vi når målet

Klimapolitisk talsperson i SV, Lars Haltbrekken, svarer ut kritikken. Han sier at deres politikk i sum vil fortsette å gjøre elbiler mer lønnsomme å kjøpe.

– Volkswagen bommer kraftig i sin kritikk av SV. Med vår politikk vil det bli enda mer lønnsomt å velge elbil, framfor å kjøpe en ny fossilbil.

– Avgiftsøkningen på fossile biler skal være større enn de økte kostnadene det blir ved å kjøpe elbiler som koster mer enn 600.000, sier Haltbrekken til Nettavisen.

SVs landsmøtevedtak lyder som følger:

«At det skal være mer lønnsomt å kjøpe en nullutslippsbil sammenlignet med en fossilbil. Økte kjøpsavgifter for elbiler må alltid følges av en større økning for fossilbiler i samme klasse. Det skal fases inn merverdiavgift for kjøpsbeløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler».

– Dermed kan vi nå målet om at alle nye personbiler som selges, skal være nullutslippsbiler før 2025, slår Haltbrekken fast.

Mener det vil ramme familier

Dagens regjering går inn for å videreføre momsfritaket. Hekneby sier at Møller, som er Norges største bilimportør, vil nå målet allerede i 2023, hvis denne politikken fortsetter.

Les også: Tesla dømt i forliksrådet: Nå vil de ha saken tatt opp på nytt

– Om dagens regjerings elbilpolitikk videreføres, har vi i Møller alle forutsetninger for å være 100 prosent elektriske allerede i 2023. Med det grepet SV, Sp og Ap nå har på tegnebrettet, kommer vi ikke til å få til det samme. Dette er politikk som kommer til å bremse oss på vei mot målet vi deler med alle andre som jobber for et grønt skifte.

Han er også kritisk til hvordan partiene omtaler momsplanene.

– Denne politikken er solgt inn som en luksusbilskatt, men er i realiteten en familie- og distriktsskatt, fortsetter Hekneby, som mener momsinnføring særlig vil ramme barnefamilier i distriktene, hvor det fortsatt er plass til stor vekst i elbilsalget.

I Nord-Norge er like under 50 prosent av nysalget elektrisk, mens Oslo troner øverst med 70 prosent.