Gå til sidens hovedinnhold

VW Marrakech

En sporty crossover har verdenspremiere. En liten SUV fra Volkswagen rykker stadig nærmere lansering. Se bildene av Marrakech.

BERLIN (Bilmagasinet): Navnet på denne mini-utgaven av VW Touareg er foreløpig bare Concept A, men navnet Marrakech lurer i kulissene.

Den firehjulsdrevede crossover-en, mellom en klassisk SUV og en sporty coupé, er et sterkt visuelt bilde på hva vi kan vente fra Volkswagen fremover.

Se flere bilder av Consept A i karusellen under

Det snakkes om en lansering i 2008, men vi vet at en Golf-basert SUV skal være produksjonsklar midt i 2007. Dermed er det mange detaljer vi ser på dagens konseptbil vi vil møte allerede om 15 måneder.

Med baktanker
Navnet Marrakech er neppe nevnt ved en tilfeldighet, selv om talsmenn fra VW sier at dette bare er et, blant mange forslag.

Storebror Touareg har fått sitt navn etter det nord-afrikanske fjellfolket som i stor grad befinner seg i Marokko, og hvert eneste år har Volkswagens Racing-Touareger gjor en glimrende innsats gjennom ørkenen på vei mot Dakar.

Mye nytt
Concept A er bare en av hele 20 nye biler VW planlegger å introdusere i perioden 2007 - 2010.

Viktige fakta om Consept A:

¿ Firehjulsdrift og seks gir

¿ 200 hk FSI Turbo fra Golf GTI

¿ Høy bakkeklaring og kupé siluett

¿ 20” hjul og korte overheng

¿ Ingen B-stolper og klassisk foldetak

¿ To-delt bakluke

Dette vil bringe VW inn i alle segmenter, og når vi går litt tilbake i tid ser vi hvordan «Concept»-betegnelsen raskt materialiser seg til produksjonsmodeller.

Den store luksusbilen Phaeton startet sitt liv som Concept D og den sporty kabrio/kupeen Concept C har allerede hatt verdenspremier som VW Eos, og dukker opp på norske veier i løpet av året.

Roadsteren Concept R som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2004 vil også settes i serieproduksjon i løpet av de nærmeste 12 årene.

Fremtidsrettet
Satsningen viser tydelig at VW tror morgendagens bilkjøper vil opptre atskillig mer individualistisk.

Et slikt krav fra kunden kan kanskje synes vanskelig å møte, men som med en sterk plattformstrategi og komponentdeling bare handler om å designe gode, attraktive og funksjonelle designs for VW.

Praktiske løsninger
Marracech er en fem-dørs bil der bakluken er delt i to. Slik kan lengre gjenstander fraktes som på et kort lasteplan, eller den nedre delen danne plass for aktive mennesker med behov for å sitte ned og skifte til skistøvler eller kanskje et par løpersko.

Selve interiøret i konseptbilen byr på fire komfortable sitteplasser, og dashbordet viser hvordan elektronikken i større og større grad åpner for nye designmuligheter.

De fleste brytere og velgere er plassert i rattets senter, samtidig som fargeskjermer i dashbordets senter og midtfelt arbeider med interaktiv informasjon som blant annet veivalg, posisjon, hastighet og motorstatus.

Motorer
Aktuelle motoralternativer er TurboFSI, motoren på 200 hestekrefter som vi finner i VW Golf GTI, og selvsagt vil økonomiske og momentsterke TDI-dieseler også være en del av motorpalletten i de to kommende SUV-ene som Concept A representerer.

Likevel tror vi det er den dobbeltladede 1,4 TSI bensinmotoren med 150 hestekrefter som er det mest spennende og fremtidsrettede motoralternativet i en bil som dette.

Vi kan ikke unngå å trekke paralleller til Audi, og det vil ikke overraske oss mye om denne VW konseptbilen også dukker opp i en ikke alt for nær fremtid i Audi’s formspråk med betegnelsen Q3.

Ja takk, begge deler
Begrepet «crossover» betyr at VW tar det beste fra ulike bilkategorier og blander seg frem til et produkt der funksjon og design får et helt nytt uttrykk i forhold til eksisterende modeller.

Firehjulsdrift og høy bakkeklaring gir fordeler når det gjelder fremkommelighet og sikkerhet, mens karosseriets aerodynamiske form og sportsbilaktige hekk gir bedre kjøreegenskaper og lavere vindsus.

Smart pakking av bilens interiør gir i tillegg plass som i en mellomstor familiebil.

Vår mening
Dette er mye mer enn bare en smart konseptbil beregnet på å gi VW publikumsoppmerksomhet på bilutstillingen i Genève.

Dette er trolig et design som er svært nær det vi får se som produksjonsklar modell mot slutten av året. Spennende!

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av et glimt inn i fermtiden:

Reklame

Derfor er den norske ladekabelen så genial

Kommentarer til denne saken