I en fersk melding fra flyselskapet Widerøe skriver de at SAS-streiken førte til mellom 15 og 20 millioner kroner ekstra i kassen.

Det var totalt 51.000 Widerøe-passasjerer som trengte bistand gjennom konflikten. Widerøes anbudsruter ble negativt påvirket, men det ble trukket opp av andre ruter som er i konkurranse med SAS.

–­­ ­Juli leverer solid og vi er svært fornøyde med å kunne presentere gode tall for nok en måned i 2022. Dette til tross for streik og store driftsforstyrrelser i luftfarten i øvrige Europa, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

SAS har gjeld på over 55 milliarder kroner

Bagasjetrøbbel

Flyselskapet hadde også en tredobling av mistet bagasje i juli sammenlignet med juni. På tross av økt bemanning, tar det likevel lenger tid enn normalt før passasjerene får sin forsinkede bagasje tilbake.

Sammenlignet med fjoråret hadde Widerøe en økning på 40 prosent. Dette kan ses i sammenheng med restriksjonene under pandemien.

Til tross for en økning på 40 prosent, skriver Widerøe at juni-tallene var svakere enn forventet. Inntektene fikk en svikt på mellom 20 og 30 millioner kroner som en følge av konflikten mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO.

Widerøe klarte å fylle opp flyene med 87 prosent passasjerer. Det er den såkalte kabinfaktoren.

Paret fra Kristiansund fikk beskjed om at bryllupsreisen var kansellert. Dagen etter fant de samme reise, til høyere pris

Norwegian-samarbeid

Norwegian og Widerøe inngikk i juli en intensjonsavtale som innebærer at de to norske flyselskapene vil samarbeide mye tettere på en rekke områder fremover.

– Vi er svært fornøyde med at våre sommerruter har truffet markedet. Det gir mersmak. Den beste nyheten for våre kunder er likevel intensjonsavtalen om billettsamarbeid med Norwegian, som vi signerte i juli. Avtalen skal sikre sømløs reise i kombinasjon med Norwegian og Widerøe, og er et tilbud vi vet våre kunder har etterspurt over lang tid, avslutter Nilsen.