XXL dropper det årlige ski-salget - legger vintervarer for 250 millioner på lager

AVLYST: Prisavslag i XXL-klassen blir det ikke noe av i år. 

AVLYST: Prisavslag i XXL-klassen blir det ikke noe av i år.  Foto: Halvor Ripegutu

Håper du å gjøre et kupp i disse dager med å kjøpe billig skiutstyr til neste sesong? Det kan du glemme hvis du handler hos XXL.

ALNABRU (Nettavisen Økonomi): - Totalt sett så er det 250 millioner kroner i vintervarer som vi ikke hadde planlagt å ha. Det er noen par ski det, sier hovedaksjonær og arbeidende styreleder i XXL, Øivind Tidemandsen, til Nettavisen Økonomi.

Det er lenge vært en kjent sak at du kan gjøre et kjempekupp hvis du kjøper vintervarer er på våren, når sesongen er på hell. Da skal sportsbutikkene kvitte seg med årets modeller og rydde plass til sommervarer. De selger dermed ut ski og annet vinterutstyr med gigantrabatt. Varene kan du bare lagre i kjelleren til neste skisesong.

Men slik er det ikke i år, i hvert fall ikke hos XXL.

- Vi har ikke solgt det vi skulle av vintervarer i år. Da kunne vi gjort en av to ting. Enten kunne vi dyttet ut alle varene til lave priser. Det er det vi har gjort tidligere år. Eventuelt kan vi pakke det som blir igjen ned og selge det neste år. Det er i prinsippet det vi har gjort i år, sier Tidemandsen.

HOVEDAKSJONÆR: Øivind Tidemandsen i XXL.  Foto: Halvor Ripegutu

Ikke gratis

Å lagre varene er heller ikke gratis. Det binder opp kapital som kunne vært brukt på andre ting og tar dessuten mye lagerplass. Likevel har kjeden kommet frem til at det rett og slett ikke lønner seg for Norges største sportskjede å pøse ut varene til gigantrabatter.

- Vi har vurdert at det er mer penger å tjene på at vi lagrer varene til over sommeren og selger det ut når vintersesongen starter. Det har vi råd til, men det har kanskje ikke konkurrentene våre. Vi har lagerplass og nok penger. Der er vi i en gunstig situasjon, sier Tidemandsen.

Varene skal lagres både hos de enkelte butikkene og på selskapets sentrallagre.

Ny strategi

Han sier at dette viser at XXL har lagt om strategien fra å satse mer å tjene penger enn å selge mest mulig. Det førte til at XXL for første gang i sin historie meldte om fall i omsetningen i første kvartal 2019.

- Det er bedre å tjene penger enn å øke markedsandel. Vi kunne bare satt ned prisen og da ville vi solgt mer varer, men det lønner seg ikke. Vi satser på inntjening, ikke salg, sier han.

Han sier at det store usolgte varelageret skyldes at vinteren i år var svakere enn i fjor.

- Det var en periode i år hvor vinteren var veldig bra og da utøvde vi noen opsjoner på vintersportsutstyr. Det angret vi på et par uker senere, sier Tidemandsen.

Børsras

XXL hadde et ekstremt turbulent år i fjor, med to sjefsavganger og gigantiske tap på storsatsinger som Black Friday. Resultatet til selskapet ble halvert og 250 millioner kroner forsvant dermed fra resultatet.

Børskursen falt i fjor fra 85 kroner til 26 kroner, altså med 70 prosent.

For å få skipet på rett kjøl, hentet selskapet inn gründer Øivind Tidemandsen som arbeidende styreleder og forfremmet IR-kontakt Tolle Grøterud til ny toppsjef på midlertidig basis.

De har innrømmet at veldig mye gikk feil i året som gikk.

- Jeg er flau over dette. Det er veldig svake tall, sier midlertidig konsernsjef Tolle Grøterud på selskapets forrige kvartalspresentasjon.

Bedre lønnsomhet

Selskapet er fortsatt ikke ute XXL kan imidlertid trøste seg med at de bruttoresultatet, eller ebitda, er litt bedre enn i fjor på 55 millioner kroner, mot 51 millioner kroner i første kvartal i fjor.

Selskapet skriver at tiltak for å bedre lønnsomheten til selskapet har begynt å gi positive resultater, men påvirker samtidig salgsvolumet negativt.

- XXL gjør alt vi kan for å finjustere og balansere omsetningsveksten mot margin-utviklingen, skriver selskapet.

Svake norske salgstall

For den norske virksomheten, skriver selskapet at de opplevde en blandet og mer utfordrende vinter i år enn i fjor, som var lang og kald gjennom hele første kvartal.

"Gode vinterforhold kom sent i januar i de fleste regionene av Norge og varte bare en kort periode. Februar var negativt påvirket av varme temperaturer. Våren kom sent i mars i flere regioner og XXL opplevde en tilsvarende vekst i salget, skriver selskapet.

Omsetningen i eksisterende butikker i Norge falt hele 10,3 prosent i kvartalet, men ble delvis motvirket av at de åpnet nye butikker. Salget var imidlertid likevel svakere enn i samme kvartal i fjor.

Samtidig er lønnsomheten markant bedre for den norske virksomheten, med et driftsresultat på 206 milllioner kroner, mot 153 millioner i samme kvartal i fjor.

- Vi tapte markedsandeler i Norge, men det handler om mindre fokus på salg enn lønnsomhet, sier Grøterud.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.