- Norge er vårt største og viktigste marked, og fjerde kvartal var en reell «hjemmeseier». Salget økte med 20 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og vi vinner markedsandeler fra konkurrentene, skriver konsernsjef Pål Wibe i en pressemelding fredag morgen.

Han skriver at XXL har forbedret tilbudet deres i de viktigste vintersportene, og pandemien har også ført til en kraftig økning i kategorier som hjemmetrening og utendørsaktiviteter.

Les også: Slik skal han ta XXL til nye høyder: - Det er kundene som er sjefen

Driftsinntektene for XXL i Norge økte fra 1,08 milliarder kroner i fjerde kvartal av 2019 til 1,29 milliarder kroner i fjerde kvartal i fjor.

For XXL i alle markeder, økte derimot driftsinntektene med 11 prosent, og gikk fra 2,32 milliarder kroner i fjerde kvartal i 2019 til 2,57 milliarder kroner i samme kvartal i 2020.

Les også: Gigantkjeder kutter prisen på nett: – Vi må tenke nytt

Doblet driftsresultatat

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) for XXL i alle markeder, er kraftig opp fra samme kvartal i fjor. Fra minus 209 millioner kroner i fjerde kvartal 2019 til 329 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

I hele 2020 doblet XXL driftsresultatet, da EBITDA økte fra 538 millioner kroner i 2019 til 1,11 milliarder kroner i 2020. Driftsinntektene i hele 2020 økte fra 8,99 milliarder kroner til 10,42 milliarder kroner.

Starten på det nye året har også vært bra. Det har vært en sterk januar 2021 for XXL, og mye er takket være en god vinter så langt, med snø og kaldt vær. Samlede driftsinntekter for konsernet økte med rundt 50 prosent i januar, med særlig sterk vekst innen netthandel. Netthandel vokser mer enn 100 prosent.

Suksessfaktor - nå satser de mer

XXL-sjefen skriver i pressemeldingen at de siste månedene har vært en berg- og dalbane, med lukkede butikker både i Norge og Østerrike. Likevel har salget gått bra.

- En av suksessfaktorene i fjor var at vi klarte å tilpasse oss et marked og en hverdag ingen hadde forventet. All honnør til ansatte som klarte å snu seg rundt på flekken, og levere godt, sier Wibe til Nettavisen.

Han påpeker at butikkene i Østerrike var stengt totalt i ti uker i 2020, og likevel har de klart å opprettholde salget. Det er takket være netthandelen.

- Vi så det i forrige uke i Norge også. Selv om ti varehus, som står for 30 prosent av salget i Norge, var stengt, hadde vi 30 prosent vekst. Det er takket være vær og vinterforhold, men også at mange flytter handelen til nett, sier han.

Nå vil de satse enda mer på nett.

- Vi vil forbedre alle deler av kundereisen - fra man søker på noe på nett, til man får det levert hjem, forklarer han.

Les også: XXL-sjefen røper høstens tabbe: - Vi hadde solgt alt

Vil bedre leveringstiden

XXL jobber med flere strategiske tiltak for å øke driftseffektiviteten, som over tid ikke bare skal styrke netthandelen, men også bidra til å øke markedsandeler og stabilisere bruttomarginen fra dagens nivå.

I tråd med den eksisterende strategien, vil XXL fortsette å investere i driftseffektivitet, nye butikker, netthandelsplattformen, eksisterende butikker, infrastruktur og IT.

Noe av det de jobber med, er å sørge for å kutte tidstyver i kundenes kjøpsprosess. Det gjelder spesielt netthandel, og hele prosessen fra en ordre er levert til kunden får varene hjem.

- Det handler om å få varene raskere levert ut til kunden. Enten til postkontoret, helt hjem på døra, eller for henting i våre pick-up-tårn i butikkene våre, forklarer Wibe.

For å få til dette, samarbeider de med partnere innen logistikk. På sikt ønsker XXL at kunden skal kunne ha mer valgfrihet på når man vil ha varen levert, og at den blir levert så presist som mulig.

XXL forventer at de kan åpne tre til fem nye butikker hvert år. De har allerede signert to nye leieavtaler for butikkåpninger i Sverige og Østerrike i 2021. Samtidig vil selskapet redusere størrelsen på flere eksisterende butikker i kjeden.

Les også: XXL-toppen fikk solgt luksusen: Måtte senke prisen